Enèsim episodi de catalanofòbia. Un vídeo publicat pel tiktoker Abraham Galera Cano, propietari d'un restaurant a Tordera, conegut a xarxes com @Abrigaca i amb més de 870.000 seguidors a TikTok, ha encès les xarxes després de ridiculitzar els clients que parlen en català i afirmar que li sembla “increïble” que demanin ser atesos o rebre la carta en aquesta llengua quan “el castellano se entiende perfectamente”.
El vídeo, ja esborrat, està gravat en format d’esquetx amb una col·laboradora que fa de clienta, Galera interpreta un cambrer monolingüe en castellà que es nega a atendre en català o a facilitar la carta en aquesta llengua. Davant la insistència fictícia de la “clienta”, respon que la carta canvia cada dia i és molt difícil imprimir-ho moltes vegades. Posteriorment, la “clienta” li demana que l’atengui en català o que vingui algú que el parli, ell respon que no i que és ell qui s’encarrega de prendre les comandes i que no parla l’idioma. Finalment, tanca la paròdia afirmant que aquesta situació “no nos gusta un pelo” i que “creemos que el castellano se entiende perfectamente”.
La resposta del tiktoker
Aquest posicionament ha estat rebut amb indignació per molts usuaris, que li han recordat que la normativa catalana protegeix el dret dels consumidors a ser atesos en català. Les crítiques s’han multiplicat a X, TikTok i Instagram, amb acusacions de catalanofòbia. L’escalada de tensió ha culminat quan un usuari ha fet una piulada criticant el vídeo de Galera i demanant-ne màxima difusió. A sota, el mateix usuari crític ha publicat un altre vídeo on es veu el tiktoker plorant pel traspàs del seu pare. L’ha acompanyat del comentari “poesia”, un missatge que traspassa els límits morals. En resposta a això, el tiktoker li ha contestat amb un missatge amenaçador: "Pienso ir a por ti. Lo juro que llegaré a ti. Y cuando llegue no huyas y da la cara. Y ahora en catalán, no sigui que no m’entenguis: vaig a per tu i quan ho aconsegueixi espero tenir-te tan a prop que vegi l’empenediment als teus ulls". Aquesta piulada ha estat esborrada un parell d’hores després, quan ja havia rebut més de 150 respostes crítiques i les ressenyes de Google del seu restaurant començaven a omplir-se amb una allau de valoracions negatives arran del vídeo. Posteriorment, l'usuari crític ha continuat fent referència a la mort recent del pare de Galera i aquest l'ha contestat afirmant que “ets una persona que no mereix la vida de merda que deus tenir. Tant de bo i de veritat ho dic, pugui donar amb tu, perquè et juro que ens farem amics”.
Tot i que Galera menciona que ja sap que tenir la carta en català “es nuestra obligación”, ha de saber que la postura de la seva “clienta” està avalada per la legislació catalana, que estableix que bars i restaurants han de tenir, com a mínim, la carta disponible en català i garantir l’atenció en aquesta llengua si el client ho sol·licita. Es tracta d’una obligació recollida a la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya, que protegeix el dret dels consumidors a rebre informació i servei en català.