El telèfon d'informació ciutadana 012 passarà a ser gratuït en un termini màxim d'1 any després que el Govern hagi aprovat el Model d'atenció ciutadana de l'administració de la Generalitat amb l'objectiu de "lluitar contra la bretxa digital". El nou model incorpora la videoatenció i elimina "de manera immediata" la cita prèvia obligatòria en tots els serveis dependents de la Generalitat, inclosos els Mossos d'Esquadra, segons ha explicat aquest dimarts la portaveu del Govern, Patrícia Plaja. Per aconseguir la gratuïtat del servei, el Govern ha assumit el cost del servei, que dependrà del volum de trucades que registri, i tindrà un cost d'1,2 milions aproximadament.
Tanmateix, el Govern no ha concretat quan s'establirà la gratuïtat del servei. "Accelerem tots els tràmits perquè sigui com més aviat millor, però no estic en disposició de donar una data concreta". Per no confondre la ciutadania, la gratuïtat anirà "acompanyada d'una campanya de difusió", ha detallat la portaveu.
Eliminació de la cita prèvia
La portaveu del Govern ha assegurat que l'eliminació de la cita prèvia obligatòria és fruit d'escoltar la ciutadania i ha afegit que tampoc serà necessària per als tràmits amb els Mossos. Deixa de ser obligatòria tot i que la persona que ho desitgi podrà sol·licitar-la de manera voluntària. En aquest context, ha demanat al govern espanyol que apliqui el "mateix model" per a les seves oficines com, per exemple, les de la tresoreria de la seguretat social o per fer tràmits d'estrangeria. Preguntada pel 061, Plaja ha diferenciat els dos telèfons d'atenció a la ciutadania remarcant que el 012 és competència exclusiva del Govern i, en canvi, el 061 pertany a l'estat espanyol. Plaja ha assenyalat que l'executiu català "ha batallat" per la seva gratuïtat, però que el govern de l'Estat no ho ha acceptat. "Hem demanat al Ministeri que tingués en compte la importància de fer aquest telèfon gratuït, i la resposta sempre ha estat que ni tan sols es contempla".
Atenció per vegueries
Sobre els mitjans dels quals disposaran els serveis municipals, ha destacat que eliminar la cita prèvia "és una recomanació de bones praxis". En aquest sentit, ha demanat als equipaments municipals valorar la possibilitat de suprimir també aquesta obligatorietat. A més d'aquestes mesures, el Govern crearà oficines d'atenció ciutadana centralitzada a cada vegueria, en les quals es podrà realitzar qualsevol tràmit relatiu a l'administració de la Generalitat. A més, en aquests punts es donarà suport a les persones a l’hora d’accedir als serveis digitals per garantir-ne l’autonomia més enllà del seu nivell de competència digital. Així mateix, el model "enforteix" el canal telefònic i incorpora la vídeoatenció.
Amb l'objectiu de crear mecanismes de suport i acompanyament a la ciutadania en la tramitació digital a través dels diferents canals (presencial, telefònic i digital), el Govern ha explicat que es crearà l’assistent virtual de tramitació, el web de suport a la tramitació i el servei de suport a la tramitació digital a través del 012 i el canal digital.