El passat 10 de maig va entrar en funcionament el 024, el telèfon contra el suïcidi. Va començar com una "línia d'atenció a la conducta suïcida" i en els primers dies ja va donar clars símptomes de la veritable necessitat que hi havia entre els ciutadans de l'impuls d'un servei públic com aquest. Així ho denoten les dades que mostren una alta rellevància des de la seva posada en marxa. En aquests tres mesos, el 024 ha atès 34.000 trucades, de les quals 585 eren suïcidis en curs, i 1.500 es van derivar al telèfon d'emergències 112 a causa de la gravetat dels casos.

Les persones que estan a l'altra banda del telèfon van notar una allau de trucades els primers dies de funcionament, una tendència que s'ha anat estabilitzant. Ara mateix atén unes 300 trucades diàries, segons fonts del Ministeri de Sanitat. El departament de Carolina Darias ha assenyalat que totes aquestes dades "deixen clar la necessitat d'aquest servei" per afrontar el que han qualificat d'una "amenaça silenciada i latent" a la nostra societat. El suïcidi, han recordat, és la primera causa de mort per motius no naturals a Espanya.

Gratuïta i disponible les 24 hores del dia

La línia 024 està en funcionament les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana i tots els dies de l'any. Les trucades a aquest número són gratuïtes, d'abast nacional, és a dir, que és accessible des de qualsevol punt del país, i confidencial. D'aquesta manera, la persona que truqui se li assegura el seu anonimat. L'atenció telefònica és duta a terme "per mitjà de personal especialitzat de perfils multidisciplinaris i experts en la gestió d'aquestes situacions, sobre els diferents aspectes que puguin contribuir a prevenir o impedir les conductes susceptibles de derivar en riscos per a la vida o integritat física d'aquestes persones", segons va assegurar en la seva posada en marxa el govern espanyol.

D'altra banda, en la seva posada en marxa es va establir que el servei fos obert a tota la ciutadania sense necessitat de registre previ, però van deixar clar que durant les trucades, estarien prohibides activitats com la publicitat, entreteniment, comercialització, venda i ús de la trucada per a la venda futura de serveis comercials.

Aquest servei telefònic forma part del Pla d'Acció de Salut Mental 2022-2024, que va ser aprovat pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut (CISNS) el passat mes de maig, amb una dotació pressupostària de 100 milions d'euros. Precisament, el passat 1 d'agost, el Consell de Ministres va aprovar la proposta de distribució territorial per a l'exercici pressupostari del 2022 de 16 milions d'euros destinats al Pla d'Acció Mental i l'acord se sotmetrà al CISNS.