Els taxistes de Catalunya tenen l'obligació legal d’entendre el català. Ho assegura la Plataforma per la Llengua, que ha recordat al sector del taxi que tenen l'obligació, segons la llei, d'atendre els clients que s'expressin en català. De la mateixa manera, l'organisme insta Uber i MyTaxi a crear la versió de la seva aplicació en català.

La llei catalana 19/2003, del taxi, estableix a l’article 26 que "els usuaris del servei de taxi tenen el dret d’expressar-se en llengua catalana en les comunicacions amb els conductors, en els termes que estableix la normativa aplicable en matèria lingüística". Igualment, el Reglament Metropolità del Taxi preveu com a infracció sancionable amb una multa de fins a 250 euros "no acceptar que l’usuari faci ús indistintament de les llengües catalana o castellana en les indicacions per a la necessària prestació del servei".

L'organisme lingüístic ha emès avui un comunicat després que els últims dies s’ha fet viral el vídeo de l’assemblea de taxistes a la plaça de Catalunya de Barcelona en què es veia com un sector dels vaguistes escridassava i insultava un company per intervenir en català. Plataforma per la Llengua ha considerat que actituds com les mostrades en el vídeo "són discriminatòries i denoten que existeix un supremacisme lingüístic estructural". L'entitat també ha lamentat “que encara queda molta feina a fer per tal de garantir una correcta atenció en català en tots els àmbits”.

Supremacisme lingüístic

En el comunicat, Plataforma per la Llengua determina que a Barcelona s'ha donat un cas de supremacisme lingüístic. "El supremacisme lingüístic a l’estat espanyol percep la societat de manera jeràrquica", argumenta l'organisme. "Els parlants de castellà tenen plens drets lingüístics, a tots els territoris de l’Estat i en tots els àmbits", explica la missiva, "mentre que els parlants de català només tenen drets en alguns territoris, en alguns àmbits i sempre que els parlants de castellà no els requereixin canviar d’idioma". 

En aquest sentit, Plataforma per la Llengua conclou que "els crits i insults contra els taxistes catalanoparlants són mostra de catalanofòbia", ja que com marca la llei, "no haurien de tenir problemes per comprendre què deien".

Aplicacions de VTC en català

Plataforma per la Llengua també ha demanat a Uber i MyTaxi tenir disponible la versió de la seva aplicació amb tots els continguts en català i poder oferir així el servei en aquesta llengua. A més, la Plataforma per la Llengua mostra la seva decepció pel fet que Uber i Cabify han fet arribar correus electrònics demanant el suport dels usuaris en el conflicte només en versió en castellà i no en català.