El  Titanic es va enfonsar la nit del 14 d’abril de 1912 en aigües de l’Atlàntic durant el seu viatge inaugural des de Southampton cap a la ciutat de Nova York en xocar contra un iceberg, causant la mort de prop de 1.500 persones de les 2.208 que anaven a bord. El transatlàntic britànic era el vaixell més gran de passatgers del món, i també el més segur, perquè en teoria un vaixell inenfonsable.  Avui en dia, el Titanic s’ha convertit en el vaixell més famós de la història. La seva mística ha sobreviscut gràcies a nombroses exposicions, experiències virtuals, llibres, sèries i pel·lícules, però es va multiplicar quan l'any 1997 James Cameron va portar a les pantalles de cinema la tràgica història d’amor que viuen a bord del vaixell Jack (Leonardo DiCaprio) i Rose (Kate Winslet) a la pel·lícula Titanic. Les seves restes descansen en les gèlides aigües de l’Atlàntic Nord, a una profunditat de 3.784 metres, impossibles de reflotar. Però al llarg del temps han estat molts els intents de construir una rèplica del Titànic, la darrera anunciada aquest mes de març, la del milionari australià Clive Palmer, entestat a construir el Titanic II, que intentarà, per tercera vegada, portar a terme aquest gran repte econòmic i tecnològic.

 

Un viatge en el temps

Palmer és un excèntric magnat de la mineria que ja va intentar portar a bon port el projecte de fer una rèplica del Titanic en els anys 2012 i 2018, però en totes dues ocasions va fracassar per problemes de finançament. Ara ha anunciat que ho vol tornar a intentar i construir el Titanic II, que tindria el mateix disseny interior i exterior que l’original, però comptaria amb un sistema de seguretat del segle XXI i la darrera tecnologia. La intenció és que el Titanic II no sigui una rèplica varada en un moll com hi ha d’altres, sinó que navegui i que sigui un creuer de luxe, i que comenci a navegar en juny del 2027. “Serà el vaixell de l'amor i l'últim en estil i luxe", va afirmar Palmer. El magnat està decidit a "oferir als passatgers un viatge en el temps sense comparació, submergint-los de ple en l'opulència i l'esplendor de la vida a bord del Titanic original", va precisar. El vaixell de 269 metres d'eslora podrà transportar uns 2.435 passatgers als nou nivells, que inclouen cabines i menjadors luxosos, piscines, saló de ball i casino, entre altres comoditats. La idea és que la rèplica del Titanic sigui gestionada per l’empresa de creuers Blue Star Line, propietat del mateix Palmer. A la tercera serà la vençuda?

Un multimilionari excèntric

Palmer, que va ser membre del parlament australià, guanya gairebé 500 milions de dòlars l’any i posseeix un patrimoni de 4,2 mil milions de dòlars, segons Forbes, gràcies al negoci de la mineria, amb explotacions de níquel, carbó i ferro. Se’l considera un excèntric, i en 2013 va inaugurar un enorme parc amb rèpliques de dinosaures animatrònics a la seva propietat de l'estat nord-oriental de Queensland. Després de dos intents fallits, el passat 13 de març d’enguany, Palmer va oferir una roda de premsa a l’Òpera de Sidney, amb el famós port de la ciutat com a escenari, per anunciar la reactivació del projecte i ha anticipat que la construcció del Titanic II començaria en el 2025, tot i que encara no s’ha anunciat en quines drassanes es farà. "Estem molt contents d'anunciar que, després de retards imprevistos en l'àmbit mundial, hem tornat a contactar amb socis per donar vida al somni del Titanic ll. Que comenci el viatge", va declarar Palmer, que a la pregunta de per què vol construir el famós vaixell, va respondre: "És molt més divertit fer el Titanic que seure a casa i comptar els meus diners". El magnat australià va afegir que "milions de persones han somiat navegar-hi, veure'l a port i experimentar la seva majestuositat única. El Titanic ll serà el vaixell en què aquests somnis es facin realitat", i té un objectiu que encara va més enllà. "El Titanic ll és una cosa que pot proporcionar pau. Pot ser un vaixell de pau entre tots els països del món", afegeix.

Titanic II (Blue Star Lines)
Titanic II (Blue Star Line)

 

Titanic II  2 (Blue Star Lines)
Titanic II 2 (Blue Star Lines)

Dos intents fallits

Però no és la primera vegada que Palmer fa un anunci similar. Ja ho va fer el 30 d’abril del 2012, per anunciar el projecte i disseny del nou Titanic, que va ser presentat el febrer del 2013. El vaixell havia estat dissenyat per ser el més similar en aparença interna i externa al Titanic com fos possible, però incorporava importants avenços en matèria de seguretat i tecnologia. El projecte contemplava que el vaixell començaria a construir-se en les drassanes xineses de CSC Jinling abans d’acabar l’any per poder ser botat en 2016 i seria gestionat per Blur Star Line, companyia de la qual n'és el president. Però en 2015 el projecte va ser abandonat, després que transcendís que Palmer travessava problemes econòmics a causa de la crisi del seu negoci de refinament de níquel. Posteriorment, el 2018, després de solucionar els problemes financers, Palmer va tornar a fer un intent de reflotar el projecte, amb l’objectiu que fos una realitat en el 2022. El 30 de gener del 2020, Clive Palmer va anunciar al seu compte personal de Twitter un "gran llançament mundial" del Titanic II a finals d'any, sense donar-ne més detalls. Però ja no se’n va tornar a parlar i la pandèmia de la Covid-19 va tornar a deixar morir el projecte, que en el 2022 es va acabar de desestimar.

Els de Palmer, però, no són els únics intents de construir una rèplica del Titanic original. L’any 1998, aprofitant l’onada de l’èxit de la pel·lícula de James Cameron, l’empresari sud-africà Gous Sarel també va publicitar àmpliament la seva intenció de portar a terme aquest repte, que s’estimava que tindria un cost d’entre 400 i 600 milions de dòlars. Després de diversos canvis en el disseny, i després de no poder acabar de trobar finançament i assegurar la inversió, el projecte va ser abandonat definitivament.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!