Direccions de centres educatius d'elevada complexitat de Catalunya han enviat un SOS al Síndic de Greuges per advertir d'un problema que enfronten aquest curs 2025-2026, que tot just acaba de començar. La situació d'aquests centres, que atenen un alumnat vulnerable, es veu agreujada per una pèrdua de tècnics d'integració social (TIS) i educadors socials. Aquests perfils professionals, tot i que s'han vist incrementats en els darrers anys, continuen sent insuficients. D'acord amb l'advertència dels centres educatius i el Síndic de Greuges, les ràtios són molt elevades i l'atenció dels alumnes amb dificultats no és l'adequada.
Davant d'aquesta situació, s'insta el Departament d'Educació que impliqui més recursos per tal de fer front al problema i apunta la necessitat de resoldre el fet que aquests perfils no estan prou integrats a les plantilles i als claustres dels centres públics. La institució també reclama que es faci una revisió dels centres segons la seva complexitat real. Pel que fa a les xifres de tècnics d'integració, el Síndic apunta que van passar de 215 el curs 2018-2019 a 684 el 2024-2025, però la xifra continua sent insuficient davant la magnitud del problema. Quant a les ràtios, el 2023 hi havia un tècnic per cada 276 alumnes de centres de màxima complexitat, i un per cada 500 alumnes en centres d'alta complexitat. En el cas d'educadors socials, la ràtio era d'un per a cada 2.000 alumnes en centres d'elevada complexitat.
Però és que, a banda de la qüestió del volum de professionals, el Síndic apunta problemes d'organització que fan difícil la integració d'aquests professionals a les plantilles: no estan inclosos a les resolucions que regulen les dotacions de personal i no formen part dels claustres, de manera que se'ls tracta com si fossin personal extern. El Síndic veu en això una dificultat per desplegar la seva tasca i una manera de desconnectar-los del funcionament quotidià dels centres.
El diagnòstic empeny la institució a reclamar al Govern que augmenti la dotació als centres que tenen més necessitats. La proposta concreta és que es garanteixi un mínim de dues dotacions de tècnics als centres de màxima complexitat i almenys una als centres d’alta complexitat. A més, ha instat a incorporar plantilles més multidisciplinàries, amb la presència no només de professionals de l’àmbit social, com els educadors, sinó també de l’àmbit de la salut.“La presència de personal d’atenció educativa és imprescindible per garantir l’equitat i avançar cap a l’èxit educatiu de tot l’alumnat”, ha remarcat la síndica de greuges.
Actualització de la classificació dels centres educatius
En paral·lel, la síndica ha instat el Departament d’Educació i Formació Professional a actualitzar la classificació dels centres educatius segons el nivell de complexitat. El sistema que s’utilitza actualment data de l’any 2021, abans que s’aprovés el Decret 11/2021 d’admissió d’alumnat. Per tant, no reflecteix l’impacte dels darrers canvis sociodemogràfics, l’increment de l’alumnat amb necessitats educatives ni les polítiques d’escolarització equilibrada.