La vaga de tripulants de cabina de la companyia aèria Ryanair encara el segon dia de vaga. Fins ara, aquest dimecres ja hi ha afectacions amb sis vols cancel·lats abans de les 9 hores del matí. Es tracta de tres vols de sortida i tres més d'arribada, així com 17 retards. Tot això a l'aeroport del Prat, mentre que a l'aeroport de Girona, de moment, no hi ha cap afectació en la jornada d'avui. Segons USO, un dels sindicats convocants de l'aturada, els vols endarrerits a l'aeroport de Barcelona afecten vuit de sortida i nou d'arribada.

🌎 Vaga de Ryanair al juliol 2022: vols cancel·lats i què pots fer si estàs afectat

En total s'han convocat 12 jornades de protestes aquest mes de juliol que comportaran aturades de 24 hores que es duran a terme del 12 al 15 de juliol, del 18 al 21 de juliol i del 25 al 28 de juliol en tots els aeroports espanyols on opera l'aerolínia. De fet, només ahir en la primera jornada de la nova convocatòria, fins a les 19.00 hores es va anunciar deu cancel·lacions de vols en l'aeroport de Barcelona, dels quals cinc corresponien a sortides i altres cinc a arribades d'aeronaus, així com 55 retards, 26 de sortides i 29 d'arribades. Les primeres sis jornades d'aturada, que van tenir lloc els dies 24,25, 26 i 30 de juny i l'1 i 2 de juliol, amb una duració també de 24 hores, van provocar la cancel·lació de 215 vols a Espanya i més de 1.225 endarreriments. La vaga, tant d'aleshores com la que es va engegar ahir, altera les deu bases que l'aerolínia té a Espanya: Barcelona, Girona, Madrid, Màlaga, Alacant, Sevilla, Palma, València, Santiago de Compostel·la i Eivissa.

Les queixes sindicals

Els treballadors de Ryanair demanden que se'ls equiparin les condicions laborals als seus companys d'empresa a altres bases europees, com per exemple França o Alemanya. També reclamen l'elaboració d'un nou conveni per al personal de cabina de la companyia. Les centrals sindicals s'han queixat que l'empresa segueix sense escoltar els treballadors i que no s'ha assegut a negociar un conveni sota la legislació espanyola, motiu pel qual mantenen les aturades. Els sindicats han denunciat que l'aerolínia de baix cost opta sempre per elevar al màxim els serveis mínims per "desactivar" la convocatòria d'aturades, encara que comet "errors administratius" que deixen marge alguns treballadors per anar a la vaga. 

Com reclamar maletes perdudes? 

En les diverses jornades de vagues que ja han convocat altres empreses com easyJet, a més de la mateixa Ryanair, un dels problemes derivat de les aturades ha estat la pèrdua d'equipatges. Entre els vols que acaben cancel·lats en els darrers moments, alguns equipatges poden acabar extraviant-se. Tanmateix, com els podem reclamar? 

  • En primer lloc, cal adreçar-se al punt d'informació o al de la companyia amb la qual has viatjat. Aleshores cal omplir el Part d'Irregularitat d'Equipatge (PIR). És fonamental fer aquest document abans de sortir de l'aeroport per poder demostrar que l'extraviament s'ha produït en aquest espai. El document és crucial, ja que sense ell és impossible emprendre cap mena d'acció futura. Hi haurà dues còpies, una per al viatger i l'altra per a la companyia, que s'haurà d'adjuntar amb altres papers com la reclamació posterior o la targeta d'embarcament i els tiquets de l'equipatge.
  • Seguidament, cal presentar una reclamació formal per escrit, des del moment de la recepció, l'aerolínia disposarà de 10 dies, en el cas dels vols nacionals, o tres setmanes, per als vols internacionals per, o bé retornar-te l'equipatge o bé declarar oficialment el seu extraviament. Per tant, si passats 21 dies encara no se sap res de l'equipatge, caldrà interposar una altra reclamació per la pèrdua de les maletes.
  • Pel que fa a les indemnitzacions, en el moment en què han transcorregut les tres setmanes des de la pèrdua de l'equipatge, la companyia t'hauria de cobrir les despeses més bàsiques que t'han provocat l'extraviament de les teves maletes. Aquesta qüestió depèn de cada empresa aèria, ja que les companyies poden pagar una quantitat per dia, fins a un límit, un cop comprovades les factures que aporta el passatger. Paral·lelament a tot això, si arribes al teu destí sense cap mena de maleta, recorda que tens dret a sol·licitar el denominat “kit de pernoctar” amb productes bàsics de neteja personal. Les aerolínies, a més, han d'indemnitzar per demora els seus passatgers amb un bo de despeses diàries o mitjançant el reemborsament dels rebuts.