Continua la guerra de les VTC. La nova normativa que regularà el sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) a Catalunya entra en vigor aquest dissabte 1 d'octubre. Aquesta norma estableix, entre altres, que els cotxes han de tenir una longitud mínima de 4,90 metres, etiqueta 0 o ECO i, a més, disposar d'una assegurança idèntica a la dels taxis. Aquesta mesura afecta companyies com Cabify o Bolt, que operen a Barcelona. Els responsables, asseguren a l'ACN que volen continuar operant a Barcelona, tot i que, lamenten els "dubtes que planteja el nou decret llei", especialment en les qüestions relacionades a la vigència i als procediments que han de seguir els conductors autònoms. En aquest sentit, també alerten que la manca d'oferta de cotxes els impedeix renovar les flotes a temps. 

El decret llei de la Generalitat entra en vigor pel venciment, aquest divendres, del decret Ábalos, aprovat el 2018, que donava una moratòria a les llicències VTC per operar trajectes urbans durant quatre anys. Un cop s'ha vençut el decret, les competències per regular el sector VTC han quedat en mans dels governs autonòmics i locals. Actualment, a Catalunya hi ha unes 4.000 llicències VTC, i d'aquestes unes 1.000 no estan actives, i segons el Govern entre 2.500 i 3.000 tenen un vehicle adscrit. Per la seva banda, Cabify defensa que el 70% dels seus vehicles a Barcelona disposen d'etiqueta 0 o ECO, però només un 1% compleix amb la mesura de 4,90 metres de longitud que s'exigeix amb la nova llei. En canvi, Bolt, que opera a Barcelona des del mes de juny, assumeix que no sap quants vehicles estan directament afectats, ja que, argumenta que no té flota pròpia i opera amb transportistes independents. Davant d'aquesta situació els propietaris de les llicències VTC estan preparant demandes multimilionàries contra les administracions catalanes. Segons un estudi de la consultoria Ernst & Young conclou que les reclamacions a la Generalitat superaran els mil milions d'euros. 

Alternativa de mobilitat al taxi

El portaveu de Cabify, Javier Dorado, assegura en declaracions a l'ACN que "la ciutat de Barcelona necessita una alternativa de mobilitat al taxi", a més, reivindica la "clara vocació de l'empresa per seguir a la capital catalana". En la misma línia es manifesta el director general de Bolt a Espanya, Daniel Georges, que assegura que la companyia també es mantindrà a Barcelona i afirma que "farà tot el possible per fer-hi créixer el seu servei". Per tal d'adaptar-se a la nova normativa, Cabify ha reclamat una autorització per oferir trajectes urbans per a totes les llicències que té operatives a Barcelona i l'AMB. Malgrat que, Dorado, alerta que "el mercat no és capaç d'assumir tots els cotxes que necessitem", i assegura que "ens veiem obligats a assumir compromisos de compra pels requisits del nou decret, però no els tindrem a disposició a temps perquè en el termini que es dona és inviable".

L'alternativa que ha pres la companyia ha estat adherir-se a la disposició transitòria que contempla el decret aprovat pel Govern. Segons recull aquest, les companyies que sol·licitin l’autorització poden disposar de fins a un any des de l’entrada en vigor de la nova normativa per poder adaptar la flota als nous requisits. El sector VTC també critica la dificultat d'aquest procés de sol·licitud, qualificant el tràmit de "tediós". Cabify ha impulsat una línia d'assessorament per a altres empreses del sector. "Hem identificat que existeixen molts dubtes i manca de recursos per part d’autònoms i petites flotes, que no estan acostumats a tractar amb l’administració i necessiten un cop de mà", afirma el portaveu de la companyia.

En canvi, la solució de Bolt és diferent. La companyia ha començat a instal·lar para-xocs homologats als seus vehicles per tal que aquests mesurin almenys 4,90 metres de longitud, tal com marca la normativa de la Generalitat. “Tenim un decret que el que pretén és aniquilar un sector amb mesures ridícules i, davant de mesures ridícules, hem trobat també solucions ridícules”, ha assegurat el director general de Bolt a Espanya, Daniel Georges, que assegura que la proposta ha tingut una acceptació “molt bona” entre els conductors que treballen per l’empresa. Segons defensa George, el decret llei de la Generalitat provoca “la desaparició i destrucció” del sector VTC a Barcelona i lamenta que s’hagi fet “a porta tancada” amb “la part més radical” del sector del taxi. “La immensa majoria dels transportistes amb autoritzacions VTC estan condemnats a la desaparició perquè no hi ha al mercat ara mateix vehicles que compleixin amb les característiques”, defensa Georges. 

Pròrroga del decret 

Cabify reclama al Ministeri de Transports una pròrroga del famós "decret Ábalos", com a mínim 2 anys més. Segons defensa el portaveu aquest decret es va aprovar amb caràcter d'indemnització per tal que els VTC explotessin les seves llicències durant quatre anys, però amb la pandèmia el sector no ha pogut desenvolupar la seva activitat amb normalitat. Per aquest motiu, Dorado defensa que el dany provocat durant el període pandèmic, que qualifica d’"irreparable", genera la necessitat de què el Ministeri "ampliï la moratòria per complir amb el caràcter indemnitzatori" del decret Ábalos.

Per tal d'aconseguir que el govern espanyol reconegui "el mal causat al sector", la companyia va engegar una campanya publicitària dirigida a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, amb el lema "R.Sánchez, el teu Cabify t’espera a Madrid". Davant d’aquesta acció, el Ministeri de Transports va avisar la setmana passada en un comunicat que estava plantejant "prendre totes les mesures convenients" per les al·lusions directes a la titular del departament. Bolt, per la seva banda, indica que "a curt termini vol continuar millorant en les ciutats on opera". El portaveu assegura que "per ara la prioritat és millorar i, especialment a Barcelona, poder garantir el nostre servei", i a més, reclama a les administracions una regulació que doni "seguretat jurídica" als titulars de VTC. 

La postura dels sindicats

La UGT defensa que les empreses que operen amb VTC tenen "capacitat més que suficient" per afrontar la nova normativa i adaptar els seus vehicles i celebra que el decret llei de la Generalitat "acabi amb la inseguretat jurídica". En aquest sentit, el secretari de Transports del sindicat a Catalunya, Juan José Pérez, reivindica el consens que va generar l’aprovació de la nova normativa, que va rebre els vots a favor d’ERC, Junts, PSC-Units, En Comú Podem i la CUP. La patronal considera que "segur que el decret és millorable, però és la millor solució en aquests moments", apunta, tot i que admet el "tall en sec" que provoca en el sector de les VTC.