L'Agència Catalana del Consum (ACC) ha obert un expedient sancionador contra Renfe per la gestió de l'avaria de l'R2 Sud a Gavà (Baix Llobregat), com ja havia avançat aquest matí el conseller de Territori, Juli Fernández, en una entrevista a Els Matins de TV3. L'organisme regulador imputa a Renfe una infracció per pràctiques comercials deslleials i per incompliment de les obligacions d'atenció als consumidors. La sanció pot implicar una multa d'entre 100.001 i 1 milió d'euros

L'ACC ha detectat manca d'informació als usuaris afectats, en concret "deficiències d'informació en relació amb les alteracions del servei, els horaris i els transports o els punts d'atenció al client tancats". També venda de bitllets amb màquines automàtiques per a trajectes suprimits i trens anunciats com a directes o amb parades només en algunes estacions quan en realitat s'aturaven a totes les estacions. Es tracta d'infraccions tipificades com a "molt greus" per part de l'organisme regulador, que fa una setmana va posar inspectors a diverses estacions per vigilar que Renfe informés correctament de les incidències. 

Agreujants per "l'alteració social"

En un comunicat, l'organisme ha explicat que "l'alteració social greu" provocada per la incidència i la "posició prevalent" de Renfe com a operador dominant en el sector s'han considerat fets "agreujants"

Un cop notificat l'acord d'inici del procediment sancionador, s'obre un termini perquè la companyia pugui presentar al·legacions, abans de la resolució de l'expedient.

Inspectors de Consum a les estacions

Des de l'inici de les incidències en el servei de l'R2 Sud, l'Agència Catalana del Consum ha desplegat inspectors a les estacions de Rodalies de Sants i Passeig de Gràcia de Barcelona, a les estacions de Tarragona, Reus i a l'Aldea-Amposta-Tortosa. L'objectiu de les inspeccions, segons ha explicat l'entitat, era que Renfe compleixi les obligacions d'informació als consumidors i que prengui mesures per minimitzar les conseqüències de les incidències.