El Govern ha aprovat aquest dimarts al matí el decret llei que modifica Codi de consum de Catalunya (Llei 22/2010), per tal de disposar d’un marc legal que permeti a la Generalitat actuar contra la difusió de continguts a Internet que fan apologia dels trastorns alimentaris i inciten a seguir conductes perjudicials per la salut.

Així ho ha exposat la portaveu, Elsa Artadi, durant la roda de premsa d'avui al migdia a Palau, després de la reunió del Govern. L'executiu dona així llum verda a la norma que ha d'actuar contra la difusió de continguts a la xarxa que facin apologia de l'anorèxia i la bulímia.

El nou marc legal ampliarà la responsabilitat als intermediaris -empreses, plataformes o serveis digitals- que, tot i tenir coneixement de l’existència d’aquest tipus de contingut en les seves plataformes, no duguin a terme accions per eliminar-los. Se’ls considerarà "cooperadors o encobridors". Serà una infracció "greu" del Codi de consum realitzar activitats de promoció, publicitat, oferta o qualsevol altra que fomenti o indueixi l’adopció d’hàbits relacionats amb els trastorns alimentaris, com l’anorèxia i la bulímia, i es podrà sancionar amb multes de fins a 100.000 euros.

Amb aquest decret llei, el Govern dona compliment al compromís subscrit de lluitar "eficaçment" en aquest àmbit, fruit dels treballs de la Taula de Diàleg per a la Prevenció dels Trastorns Alimentaris (TCA), liderada pel Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana del Consum (ACC)-, que van posar de manifest la necessitat "urgent" d’adoptar mesures de protecció i prevenció davant la informació potencialment perjudicial present a webs, blocs i xarxes socials, sobre trastorns com l’anorèxia i la bulímia.

Aquesta modificació del Codi de consum permetrà vigilar, investigar i, si és el cas, sancionar les empreses, plataformes i serveis digitals que, tot i tenir coneixement de l’existència d’aquest tipus de contingut en les seves plataformes, no duguin a terme accions per eliminar-los. 

D’aquesta manera, s’amplia la responsabilitat als intermediaris de les xarxes socials, que passen a ser també responsable de la difusió d’aquests continguts. L’incompliment d’aquestes obligacions suposarà una infracció greu del Codi de consum, que es podrà sancionar amb multes de fins a 100.000 euros.