Tot i que l’avaria històrica de Rodalies a Catalunya el passat 9 de setembre va ser una situació especialment greu, els retards i les aturades dels trens no són pas una cosa extraordinària. Segons les dades extretes i analitzades per ElNacional.cat, en els darrers deu mesos Adif ha comunicat a través del seu canal de Twitter 323 incidències que han provocat retards i suspensions en totes les línies de Rodalies que passen per Barcelona. Una xifra un 44% més alta que a Cercanías de Madrid on, en el mateix període, s’han produït 224 alteracions del servei.

Segons aquestes dades, Rodalies de Barcelona i els serveis regionals registren una incidència per dia. Els serveis de Rodalies de Catalunya es componen pel servei de Barcelona, el de Girona, el de Tarragona i els serveis regionals, amb un total de 17 línies i 462 km. És així la xarxa de rodalia més extensa de l’Estat per davant de la de Madrid, que té 370 km. La situació, però, és força desigual, tant entre Madrid i Barcelona com entre línies. Les dades d’Adif analitzades, que inclouen només els serveis de Barcelona i regionals en el cas de Catalunya, mostren com algunes surten molt més perjudicades que d’altres.

Oriol Sales, portaveu de Batec, explica en declaracions a aquest diari que el seu moviment va néixer, precisament, per “denunciar el greuge comparatiu” que demostren aquestes dades. “Que anem a gairebé una afectació per dia evidencia que el servei funciona molt malament”, afegeix. Fa uns dies el president de Renfe, Isaías Táboas, assegurava en un article que el servei que ofereix la seva operadora és “un dels millors d’Europa” i que la idea d’una gestió tercermundista de Rodalies és “un clixé”. “Que no se’ns riguin a la cara”, suplica el portaveu de Batec, que assegura que ell acostuma a fer el viatge Barcelona-Reus i de tots els passatgers amb els quals comparteix comboi “no hi hauria cap que li donaria ni un aprovat”. 

El 62% de les incidències notificades a Rodalies es deuen a la infraestructura

Els retards i les interrupcions dels serveis de Rodalies, com el d'aquest mateix divendres a l'R2 i R4, poden ser causats per molts motius, des de situacions meteorològiques adverses fins a accidents de persones. Tanmateix, destaca que el 62% de les incidències notificades per InfoAdif els darrers mesos es deuen a la infraestructura. Des del novembre de 2011, Adif ha informat fins a 204 vegades de retards i interrupcions del pas de trens amb missatges com aquest: “Els trens de la línia R4 del nucli de Barcelona circulen amb retards d’uns 20 minuts de mitjana a causa d’una incidència en la infraestructura a Sant Sadurní; personal d’Adif treballa per solucionar aquesta incidència com més aviat millor” (15/07/2022). 

Rodalies de Catalunya són titularitat de la Generalitat de Catalunya des del 2010 i 2011, però no ho gestiona ni és titular de la infraestructura. Renfe és qui n’és l’operador mentre que Adif (Administrador de les Infraestructures Ferroviàries de l’Estat) és el titular de la infraestructura. I totes dues empreses públiques depenen del Ministeri de Foment. Durant la conversa amb aquest diari, però, Sales destaca que el fet que més de la meitat de les incidències es produeixin per culpa de la infraestructura “demostra que Renfe té moltes coses a millorar, però que el pitjor és que cap govern espanyol hagi fet una millora de la xarxa de Rodalies” a través d’unes inversions amb cara i ulls. 

El deute històric de l’Estat amb Rodalies

No és només que a Catalunya no s’hi inverteixi prou, sinó que, a més, s’hi inverteix només les engrunes del que s’hi pressuposta. En teoria, els pressupostos generals de l’Estat del 2021 destinaven 245,74 milions d’euros a Rodalies de Catalunya, una inversió que havia de millorar els serveis i reduir les incidències. Tot i això, la pluja de milions promesa no va acabar arribant i la inversió prevista va quedar reduïda a un 21,6%. Només 53,14 milions es van invertir el 2021 en Rodalies.

“Si a tot arreu s’executés de manera equilibrada, es podria arribar a entendre, perquè sempre hi pot haver variacions, sobretot en anys complicats com el de la pandèmia”, valora el portaveu de Batec. Però Sales s’indigna i assenyala que “a Madrid s’hi sobrepassa la inversió prevista”. Només una dada: pel que fa als Pressupostos del govern espanyol del 2022, ADIF duplica les seves inversions a Madrid, i se situen en 181,83 milions d’euros. D’aquest import, es destinen 152,12 milions d’euros a Cercanías i Mobilitat Urbana.

Oriol Sales, el portaveu de Batec, també lamenta que a Catalunya s’opti per a inversions que segons ell són “estètiques”, com el soterrament de les vies a Montcada i Reixac. “Està molt bé sobretot quan s’apropen eleccions municipals, i millorarà la qualitat de vida d’alguns veïns, però no ha de ser prioritari perquè no es traduirà en una millora de la mobilitat”, opina.

Les línies més afectades de Rodalies

La línia de Rodalies que ha tingut més incidències notificades en els darrers deu mesos ha estat l'R4, que connecta amb 143 km de via Sant Vicenç de Calders amb Manresa, passant per Vilafranca del Penedès. És una de les línies amb més trànsit de la xarxa de Rodalia de Barcelona, amb una mitjana de 134.213 viatgers cada dia laborable, segons les Dades oficials de l’Estudio de Aforos Nov. 2018. Per darrere, molt a prop, se situa la línia R1, que uneix Maçanet-Maçanes i Molins de Rei amb 95,1 km de línia ferroviària.

Les incidències més habituals notificades han sigut els retards, que van de des dels cinc minuts fins a més de 60 (261 avisos). Amb tot, les darreres dades de Rodalies de Catalunya apunten que un 94% dels trens arriben puntuals, amb un marge de tres minuts en rodalies i cinc minuts en trens regionals. Molt per darrere dels avisos per retards se situen les incidències que han provocat la suspensió o interrupció de la línia: 55. La més destacable, la del 9 de setembre.
 

Servei gratuït, però deficient

Des d’aquest mes de setembre que Rodalies i els trens de mitja distància que són gratuïts. Va ser una de les mesures estrella que ha fet el govern espanyol de Pedro Sánchez. El servei ara no costa res de res, sí. Però continua funcionant malament. El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, denunciava fa uns dies que la xarxa de Rodalies no necessita bitllets gratis, sinó que funcioni, i reclamava per carta el traspàs de rodalies. Sales, en declaracions a ElNacional.cat, creu que “només faltaria que amb el mal servei que donen no fos gratuït”. De totes maneres, recorda que la intenció de Batec no ha estat mai que Rodalies passi a ser un servei gratuït, sinó denunciar la manca crònica d’inversió de l’estat espanyol a Catalunya. 
 


 

 

Metodologia:  Les dades sobre les incidències notificades entre el 07/11/2021 i el 12/09/2022 (309 dies) en els serveis de Rodalies de Catalunya i Cercanías Madrid s’han obtingut del perfil de Twitter @InfoAdif a través de Twitter API i RStudio. A través d’una filtració manual dels resultats, s’han classificat les publicacions que incloïen “Madrid” i “Barcelona” descartant els trens de llarga distància, mitja distància i alta velocitat per comptar només amb els serveis de rodalies. També s’han descartat les publicacions que informaven del restabliment normal del servei ferroviari per aconseguir una base de dades amb només les incidències.