Només amb cinc radars, l'any passat es van imposar gairebé 100.000 sancions fermes. Són les que s'han de pagar, tant si com no. Les que ja han acabat tots els tràmits de recurs i que els conductors han d'acabar abonant al Servei Català de Trànsit.

El radar de Catalunya que més multa és el radar per tram de l'AP-7 que hi ha a l'alçada d'Ulldecona. Són 19 km de tram regular per a aquest nou radar. Durant el 2016 s'han tramitat 24.081 sancions fermes de cotxes que han excedit els 120 km/h en aquest punt de la principal artèria viària de Catalunya. 

La resta d'aparells que multen més a totes les carreteres catalanes són radars de punt. Dos són a la C-31. El de Platja d'Aro va originar 18.889 sancions fermes i el de Calonge, 18.589.

A l'AP-7, a l'Ametlla, hi ha el quart radar del rànquing, amb 18.444 sancions fermes per excés de velocitat. I el cinquè és a Reus, a la N-420. Aquest aparell va originar 16.947 sancions fermes durant el 2016.

Pel que fa a la recaptació, el Servei Català de Trànsit es nega a donar a conèixer quants milions s'han ingressat en multes posades a partir dels radars. El Nacional ho ha demanat en diverses ocasions i s'han fet les reclamacions pertinents. Tot i que la llei de transparència (i el mateix portal de la Generalitat habilitat perquè la ciutadania consulti les dades) en garanteix la difusió, Trànsit es tanca a fer-les públiques a la premsa.

 

El radar d'Ulldecona

El d'Ullecona és un radar de tram que mesura la velocitat dels vehicles durant 19 km. És el que controla un tram més llarg dels que estan instal·lats a la xarxa viàra catalana i es troba en una via amb una alta afluència de trànsit, l'AP-7. Aquestes característiques afavoreixen que sigui el que més cops es dispari. "És com anar posant diferents radars", explica la directora del Servei Català de Trànsit, Maria Eugènia Domènech, sobre el radar que cobreix el tram d'Amposta a Ulldecona.

Radar per tram / ACN

L'objectiu d'aquest radar és "homogeneïtzar la velocitat", i aquesta via té els requisits tècnics per poder instal·lar el radar de tram. "No podem posar radar de tram on hi hagi velocitats diferents", diu Domènech. També es tenen en compte les característiques de la mateixa carretera, com l'orografia. I també, la possibilitat d'instal·lar els pòrtics, indispensables per a aquest tipus de cinemòmetres. 

Efectivitat

En total a Catalunya hi ha 232 cabines amb 198 aparells. No totes les caixes que veiem a les carreteres contenen un radar. En total hi ha 26 aparells per cada milió d'habitants. 

Els primers radars de Catalunya es van instal·lar el 2002 com a prova pilot i definitivament el 2003. En aquell moment el nombre d’accidents –amb víctimes mortals i ferits greus– superava els 2.100, segons dades del Servei Català de Trànsit. Des d’aleshores, el nombre de radars ha crescut de manera inversament proporcional als accidents amb víctimes i el 2016 es van produir 806 accidents amb morts i ferits greus. És a dir, hi ha hagut una reducció del 61%.

Segons els càlculs del Servei Català de Trànsit, un radar redueix en 10 km/h la velocitat mitjana d'una via. I pel que fa al comportament del conductor, fa que augmenti l'atenció a la conducció i redueix les conductes de risc.

Des que van començar a funcionar els radars de tram, la mitjana de sinistralitat amb víctimes mortals i ferits greus s'ha reduït més d'un 70%.  El control de velocitat per radar "és una política imprescindible per reduir víctimes", segons Domènech.

Els radars amb menys accidents

Hi ha tres radars que són els que han fet baixar més la sinistralitat a les carreters catalanes des que es van instal·lar. Són a la C-58, a Sabadell, a la C-31, a Vilanova, i a la N-II, a Sant Pol de Mar. 

Amb el de la C-58, a l’altura de Sabadell, la sinistralitat amb morts o ferits greus ha passat de 6 accidents el 2003 a 1 el 2015. A la C-31, a l’altura de Vilanova, el 2003 hi va haver 4 accidents amb víctimes mortals i de greus. Després de la instal·lació d’un radar, el 2015 no es va registrar cap accident greu. I a la l’N-II, amb un radar a l’altura de Sant Pol de Mar, s’ha passat de 7 accidents amb morts i ferits greus l’any 2001 a 1 accident el 2015.