El Mobile ve carregat de novetats. Drons que poden ser pilotats a quilòmetres de distància, robots que serveixen begudes i atraccions relacionades amb la realitat virtual, entre altres coses. Però n’hi ha d’altres que no són tan espectaculars, tot i que alhora tenen una mateixa intenció: ser transformadores. A l’edició del Mobile World Congress d’enguany, concretament al pavelló del 4 Years From Now ("D’aquí quatre anys", en anglès), hi ha quatre propostes interessants pel que fa a la transformació del món de l’educació, i tres d’elles tenen origen a Catalunya. 

No es tracta de tecnologia punta. Es tracta de propostes que no utilitzen la tecnologia 5G ni el Blockchain, dos conceptes molt repetits en l’edició d’enguany. Són projectes transformadors perquè o bé capgiren la manera que tenen els alumnes d’aprendre coneixements, o bé perquè intenten trencar les barreres entre l’escola i les famílies. I parlant de famílies, n’hi ha una altra que es dedica a millorar la manera amb la qual els pares eduquen als seus fills. ElNacional.cat ha conversat amb aquestes empreses, que acaben de crear-se i que tenen la intenció de créixer ràpidament.

Comunicar-se millor amb les famílies

Creada a Girona, Additio és una plataforma que mira de facilitar la gestió d’una escola, a més de millorar la comunicació entre els centres i les famílies. Es tracta d’una aplicació que permet als pares saber com avança l’aprenentatge dels seus fills, a través de missatges i informes. També proporciona a les escoles una eina per controlar millor les finances dels centres, però sobretot destaca per generar un horari pels alumnes, així com establir línies pedagògiques perquè els professors puguin planejar millor els continguts que ensenyen als seus alumnes.

Una aplicació molt similar a Additio és Appoderado.com, tot i que es tracta d’una plataforma creada a Xile. No només permet que els pares tinguin un coneixement total sobre com progressen els seus fills a l’escola, sinó que a més ofereix una intranet perquè els professors facin classes a distància i els alumnes puguin rebre aviso sobre quan connectar-se a aquestes sessions. És a dir, es tracta d’un servei ideat per a un món en el qual l’educació a distància ha arribat per quedar-s’hi. Tant Additio com Appoderado.com han aconseguit trencar fronteres i expandir-se arreu del món.

Aprendre mentre juguem a videojocs

Coded Arena té la missió de demostrar que és possible aprendre al mateix temps que passar-s’ho bé. Es tracta d’un videojoc online que permet als alumnes aprendre a programar, un coneixement que esdevindrà imprescindible en el futur, en un món cada cop més digital. No està pensat per a estudis universitaris de programació, sinó perquè alumnes de secundària i primària aprenguin aquests coneixements. Segons explica Jordi Rubio a aquest diari, qualsevol persona que estigui interessada a aprendre programació també pot entrar en aquest joc; no es tracta d’un servei exclusiu per a centres educatius. 

Ensenyar a educar

Als nens no se’ls educa només a l’escola. També a casa. Educatool és una eina creada per Àlex Letosa, professor de la Universitat Oberta de Catalunya. Es tracta d’una plataforma que té com a missió ajudar a famílies, docents i professionals a educar infants. Segons el seu creador, el servei es basa en “evidències científiques” dins del món de la psicologia i l’educació. Els pares i mares poden respondre a un test i a partir d’allà rebre indicacions sobre com poden millorar el seu model educatiu amb els seus infants.

Combatre l’abús escolar amb la intel·ligència artificial

Un altre dels projectes interessants és WatsomApp, un mètode online que té com a objectiu combatre l’abús escolar a través de la intel·ligència artificial. I ho fa utilitzant tecnologia desenvolupada per IBM. L’aplicació proposa jocs i qüestionaris als infants, i a través de moltes dades aconsegueix saber si un alumne es troba en risc d’abús escolar per part dels seus companys. De fet, amb tanta informació el programa aconsegueix generar una jerarquia dins de cada classe, mostrant quins tipus de relacions tenen els alumnes entre ells, i quins estan en situacions de lideratge o d’exclusió.