Aquest dilluns ha començat el Prime Day, amb més d'un milió d'ofertes de tot tipus d'articles pels clients de Prime d'Amazon a tot el món, i per primera vegada, durant 48 hores. Fins a les 23.59 hores de dimarts hi haurà ofertes en categories com televisions, llar intel·ligent, cuina, alimentació, joguines, moda, mobles, accessoris, productes de consum diari i smartwatches, entre d'altres, segons ha informat en un comunicat. I en aquestes compres, quins drets tenen els compradors?

Des d'AICEC-ADICAE, com a associació preocupada pels drets dels consumidors, vol recordar que l’època de rebaixes, com pot ser l’Amazon Prime Day, o l’adquisició d’un producte amb descompte, no modifica en cap cas els drets dels consumidors, ja que la llei continua emparant-los tant si la compra es fa en una botiga física com a través d’un comerç electrònic amb la seu dins de l’Espai Econòmic Europeu.

"A les compres a distància, el consumidor disposa de 14 dies per retornar el producte sense donar cap explicació i sense que això li suposi cap despesa", han expressat a través d'un comunicat. A més, "l’empresa ha de donar una resposta en 30 dies. En cas que no n’hi hagi o sigui una resposta insatisfactòria, el consumidor pot dirigir-se a l’Oficina Municipal o Comarcal d’Informació al Consumidor o a l’Agència Catalana de Consum. També pot contactar amb qualsevol associació de consumidors, com l'AICEC-ADICAE, on se li donarà informació i guiatge per continuar amb la reclamació". D'aquesta manera, exposen que "cal conservar les factures o els tiquets de compra fins al final de la garantia, ja que és la credencial fins al final de la reclamació. També podeu conservar els catàlegs i les ofertes comercials, ja que són vinculants", detallen.

Les obligacions de les empreses

Les empreses que ofereixen aquests tipus de descomptes estan obligades a donar les mateixes garanties i qualitat pels béns o serveis rebaixats. "Això vol dir que la empresa no pot vendre com a productes rebaixats aquells productes que estiguin deteriorats, que siguin de baixa qualitat ni tampoc adquirir articles per vendre’ls com a rebaixats". D'aquesta manera, recorden que s'ha de mostrar el preu original juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa.

A més a més, l’empresa ha de diferenciar els articles de rebaixes amb les altres vendes especials, com ara els saldos (productes que tenen alguna tara però que el funcionament està garantit) i les liquidacions. També ha d’especificar clarament si es tracta d’un article de nova temporada. En època de rebaixes, l’empresa ha d’acceptar els seus mitjans de pagament habituals, com les targetes o vals de descompte, si és que en aquests no hi diu expressament que no són vàlids en l’època de rebaixes.

Malgrat tot, recorden que, com que no hi ha jurisprudència sobre això, cal tenir en compte que les empreses no tenen l’obligació de canviar el producte si aquest és conforme. Moltes empreses poden negar-se a la devolució dels diners i a fer canvis de l’article comprat.

Cal tenir en compte que "si l'establiment comercial no manifesta cap referència a les seves ofertes, s'entén que no admet canvis dels productes o devolucions dels diners als seus clients o clientes". Per altra banda insisteixen que "si l'establiment comercial ofereix la possibilitat de canvis dels productes i devolucions dels diners, ha d'informar prèviament de manera clara, visible i per escrit de les condicions", i finalment, exposen que "l'establiment ofereix als seus clients la possibilitat d'emetre un val de compra". En aquest cas, cal informar i especificar al mateix val de compra les seves condicions d'ús, en especial pel que fa al seu termini de caducitat.