Aquest diumenge al vespre un tren de Rodalies ha atropellat un grup d'unes cinc persones a Montmeló deixant, com a mínim, quatre persones mortes i diverses ferides d'extrema gravetat. L'atropellament ha tingut lloc passades les 20.00 h, quan el grup ha travessat les vies per un punt no autoritzat per anar cap a un festival de música que s'està celebrant en una zona propera. Davant d'aquests fets tràgics, el precedent que ve al cap és la catàstrofe ferroviària que va sacsejar Castelldefels ara fa 13 anys.
La nit de Sant Joan del 2010, cap a les 23.00 h, un tren va atropellar amb fatal resultat a un grup de persones que creuaven pel mig de la via de forma temerària a l'estació de tren de Rodalies a Castelldefels. L'accident va causar la mort de 12 persones, i altres 17 van resultar ferides. Les víctimes tot just acabaven de baixar del tren i es dirigien a la platja per celebrar la revetlla de Sant Joan. Un grup d'unes 30 persones van decidir temeràriament travessar a peu la via, amb la mala fortuna que un tren va passar i atropellar la multitud. La majoria de les víctimes eren nois joves d'entre 15 i 25 anys d'origen llatinoamericà.
Els tribunals dictaminen a favor de Renfe
En un primer moment, la Comissió d'Investigació d'Accidents Ferroviaris (CIAF) va dictaminar que la causa del sinistre va ser la invasió de la via per part de les víctimes en un lloc no autoritzat per creuar, sense veure que arribava un comboi. Després d'una dècada de litigis, on les famílies de les víctimes reclamaven responsabilitats i denunciaven manca de seguretat en l'estació, els tribunals van exonerar Renfe i Adif de tota culpa. Algunes sentències, de fet, van apuntar que la responsabilitat de l'accident va ser de les víctimes, per la seva "actuació imprudent i temerària", en travessar la via.
Els familiars de les víctimes sempre han defensat que llavors hi havia un excés de passatgers i aglomeracions a l'andana, que el pas elevat per creuar a la platja estava tancat i que hi havia una manca d'il·luminació a l'estació, de forma que les víctimes van optar per travessar la via. També que el tren va passar a una velocitat molt alta, ja que circulava a 139 quilòmetres per hora per l'estació.
Entre els més greus dels darrers anys
El de Castelldefels va ser el quart accident ferroviari més virulent que s'ha patit a l'Estat espanyol durant aquest segle, després del de Santiago de Compostel·la el 2013, on van morir 80 persones; el de València el 2006, on en van morir 43; i el de Chinchilla del 2003, en el qual van morir 19 persones. El llavors president de la Generalitat, José Montilla, va declarar un dia de dol oficial a Catalunya després de visitar la zona de l'accident i, per la seva part, el rei Joan Carles I va cancel·lar la recepció que tradicionalment organitza la Casa Reial per Sant Joan.