La nova campanya de promoció turística a Itàlia està donant els seus resultats: fer que es parli del país transalpí. Però no precisament per bons motius. El govern italià ha desfermat la polèmica després d'haver decidit convertir la famosa i idolatrada Venus de Botticelli, una de les figures més importants del Renaixement, en una influencer per intentar elevar el nombre de turistes que viatgen al país. La proposta no ha deixat ningú indiferent, i de fet entre els italians la recepció ha estat marcadament negativa. No només per haver rebaixat una de les estrelles culturals del país al nivell dels mortals, sinó que també per altres raons.

Per començar, no ha acabat de satisfer la imatge de la Venus, que apareix vestida amb minifalda, fent-se una selfie a Venècia, passejant en bicicleta pels carrers de Roma o gaudint d'un veler. Les imatges han estat creades gràcies a la intel·ligència artificial per la famosa agència de comunicació Armando Testa. Però no per això han satisfet. Molts usuaris de les xarxes socials han assenyalat que es dona una imatge molt tòpica del país, plena dels clichés amb què se sol identificar Itàlia. De fet, està previst que la campanya publicitària arribi aviat als principals aeroports internacionals i estacions de tren d'Europa, Estats Units, la Xina, Amèrica Llatina i el Sud-est Asiàtic.

Tampoc l'eslògan ha agradat, "Open to Meraviglia", en què es barreja l'anglès i l'italià. I l'alt cost de la campanya, que ronda els 9 milions d'euros i ha pagat el Ministeri de Turisme, tan sols ha servit per despertar més crítiques de la societat italiana.

Un cúmul d'errors

I hi ha més detalls. Per exemple, en una de les imatges creades, la Venus apareix menjant-se una pizza napolitana, típica del sud del país, al costat del Lago di Como, al nord. A més, una de les escenes que apareix al vídeo promocional que acompanya la campanya s'ha gravat a Eslovènia, amb una colla de joves brindant amb vi eslovè, tot i voler representar Itàlia. Hi ha problemes de traducció a altres idiomes, amb les ciutats de Camerino convertida en 'Guarda-roba' o la de Brindisi en 'Brindis'. I per acabar d'adobar-ho tot, el Ministeri de Turisme va oblidar-se de registrar la nova pàgina web, per la qual cosa una empresa de màrqueting la va comprar per un preu irrisori.