Netejar els grafitis dels combois dels trens de Rodalies de Catalunya va suposar un cost de 9,5 milions d'euros l'any 2022, una xifra que representa un 30% més que en 2019. Així ho ha explicat aquest dissabte el coordinador del Pla de Rodalies a Catalunya, Pere Macias, que ha assegurat "el major dels problemes és que els grafiters són violents". En declaracions al programa Converses de la Cadena Cope Catalunya i Andorra, Macias ha afirmat que la majoria de retards que es pateixen diàriament al servei de Rodalies "són per culpa dels actes vandàlics, comportaments incívics o atropellaments". Malgrat aquest pensament, ha considerat que encara es pot tractar de mitigar aquests efectes, tot i que, ha reconegut que "no es podran solucionar per complet". 

Macias ha explicat alguna de les mesures que s'estan prenent per tractar de frenar aquests problemes, com és l'increment del 30% del nombre de vigilants i la incorporació de drons i de la intel·ligència artificial a les càmeres de les estacions per poder detectar comportaments irregulars. Ha tret pit sobre el que indiquen les estadístiques sobre la puntualitat de Rodalies "donen un 97% en puntualitat, per sobre de ciutats com París, Lió o Londres", però ha assumit que el repte que encara té pendent Rodalies "és aconseguir la fiabilitat de l'usuari". 

Gestió del servei de Rodalies

El coordinador del Pla de Rodalies també ha parlat sobre la dificultat que comporta gestionar el servei de Rodalies. Segons Macias, gestionar el metro de Barcelona o Ferrocarrils "té el seu mèrit, però no té res a veure amb una cosa tan complexa com Rodalies; per això no es poden comparar", ha defensat. "Ferrocarrils és com un carrusel que cal saber fer funcionar i el fan molt bé, però en Rodalies hi ha trens de llarga distància, regionals o quinze companyies de mercaderies", ha afegit. Sobre la reivindicació del traspàs de Rodalies a la Generalitat, ha explicat que només falta la part econòmica per acabar amb el traspàs, en concret, "els diners que ha de cobrir el dèficit que té cada any Renfe per prestar un servei que cobra més barat del que hauria de ser".

108,6 milions de passatgers en 2022

El 2022 Renfe en els seus serveis de Rodalies de Catalunya va transportar a un total de 108,6 milions de viatgers, el que representa un augment del 31% respecte a l'any anterior. La majoria d'aquests usuaris van utilitzar els trens de rodalia de Barcelona (100,4 milions de viatgers, un 31,07% més), mentre que 8,06 milions van utilitzar els serveis regionals (30,82% més). Segons les estimacions de Renfe, el nombre d'usuaris de Rodalies de Catalunya equival a treure de la circulació 75,6 milions de cotxes, 1,6 milions d'autobusos i 1,2 milions de tones de CO₂. Aquest 2022, Renfe ha invertit 858,4 milions d'euros en comprar 97 trens nous que "permetran renovar i millorar el parc".