Els accidents de moto continuen sent el maldecap del Servei Català de Trànsit. "L'accidentalitat no s'està reduint com en altres vehicles els darrers anys", diu el cap de l’àrea Regional de Trànsit de Metropolitana Sud dels Mossos d’Esquadra, el sotsinspector Marc Patxot, en declaracions a El Nacional. Fa 10 anys que el Servei Català de Trànsit mira de fer baixar el nombre d'accidents, de morts i de ferits greus que van en moto, però els darrers anys, així com la sinistralitat ha notat una davallada en els cotxes, amb les motos costa més. 

L’any 2015 van morir a les carreteres catalanes 49 motoristes i 333 van resultar ferits greus i enguany, des de l’1 de gener, hi ha hagut 7 víctimes mortals i 112 ferits greus en sinistre viari de motocicleta o ciclomotor. En zona urbana al 2015 hi van haver 492 motoristes morts i ferits greus. El 10% del total dels accidents de trànsit són de motos. I d'aquests, en 4 de cada 10 hi ha ferits greus. I les dades no acaben de baixar. En el cas dels cotxes la davallada d'accidents amb ferits greus és molt més alta. Si fa un temps eren 6 de cada 10 accidents, ara n'és un de cada 10. 

Hi ha quatre factors clau que intervenen en el accidents de moto: circular pel voral, de manera negligent, no respectar la distància de seguretat i les distraccions. Igual que en el cas dels cotxes, el telèfon mòbil és un dels enemics a vèncer en el discurs contra les distraccions. Quan hi ha circulació lenta, o un semàfor, el motorista treu el mòbil de la butxaca per respondre i enviar missatges igual que ho fa un conductor d'un vehicle de quatre rodes. Hi ha motoristes que es posen el mòbil entre el casc i la cara per parlar mentre condueixen. Fins i tot ara ja hi ha cascos que porten incorporat un micròfon com si fos un sistema de mans lliures per motoristes.

"Un segon en moto és anar per terra", diu Patxot. I aquest "anar per terra" en el cas d'un motorista pot ser mortal. Algunes mesures de seguretat en el cas dels motoristes són menys efectives que en el cas dels cotxes. en el cas dels motoristes cal adequar el vestuari amb proteccions en diferents parts del cos. Patxot explica com en un accident recent, a un conductor que anava amb bambes "la pell del peu li va pujar com si es treies un mitjó". 

La Clau és canviar la manera de conduir, no corre i estar més atent a la carretera. No fer avançaments prohibits ni perillosos, evitar les ziga-zagues entre vehicles 

El perfil del motorista accidentat varia segons el dia de la setmana. Així com fa anys els accidents greus es concentraven els caps de setmana, entre conductors experimentats i amb motos de gran cilindrada, cada vegada més hi ha accidents entre setmana de conductors que van a treballar. Tenen entre 40 i 50 anys i porten motos de baixa cilindrada, com les scooter

Per mirar de frenar els accidents de moto el Servei Català de Trànsit té previst al llarg d’aquest 2016, fer fins a 14 campanyes preventives. En aquests controls intensius i massius es fa especial atenció als factors de risc que concorren en l’accidentalitat: velocitat excessiva o inadequada,  les distraccions (en especial, ús de mòbils), alcohol, drogues i psicofàrmacs, elements de seguretat passiva (casc, cinturó, sistemes de retenció infantil). Aquesta setmana se n'està fent una a l'entrada sud de Barcelona