La meitat dels treballadors de bars de Barcelona, el 52,4%, no parla català. Un percentatge que baixa al 47,6% en el cas dels establiments petits, de menys de deu empleats. A més, gairebé un quart del total, el 24%, tampoc no ho entén. Així es desprèn de l'última enquesta d'activitat del sector de la restauració de Barcelona, del 2024, que recull cada any les respostes d'un miler d'establiments a la capital catalana. Unes dades que apunten al creixent malestar expressat per catalanoparlants sobre la necessitat de canviar de llengua quan van a un bar o restaurant de Barcelona. En els últims mesos, la situació ha esclatat en polèmica per casos com el d'una gelateria del barri de Gràcia en la qual s'increpava els clients que volien ser atesos en català o que prohibia als seus empleats comunicar-se a aquesta llengua entre ells.

Quant al petit comerç, l'ús del català surt més ben parat: al 76,5% de les botigues de barri es parla català i en el 89,7% s'entén, d'acord amb la mateixa enquesta, a les dades de la qual ha accedit i publica aquest divendres El Periódico. Ara mateix, tant en bars com en botigues, el percentatge de persones que parla català és el més baix des que es van iniciar les enquestes al sector de la restauració el 2009. Amb l'actual 52,4% de treballadors que el parlen, es cau a un sòl encara més enfonsat que el 53,5% del primer any de l'enquesta o el 54,3% del 2016. Quant al català al petit comerç, malgrat que les dades són més altes en termes generals que als bars, el 76,5% suposa la xifra més baixa des de 2009, quan era del 79%. Pel que fa a la retolació dels cartells dels establiments, el 65,4% són en català, davant un 24,1% en castellà i un 13,5% en anglès.

L'Ajuntament farà més inspeccions i ja treballa amb el Gremi de Restauradors

La qüestió del català als establiments de Barcelona ha estat aquest estiu a l'ull de l'huracà. Més enllà del malestar que habitualment expressen entitats per la promoció de la llengua pel decreixent ús del català, aquest setembre l'Ajuntament que dirigeix Jaume Collboni s'ha fet eco de "casos de catalanofòbia" en establiments de la ciutat. Entre els quals, la ja famosa gelateria de Gràcia que va ser vandalitzada. La comissionada d'Ús Social del Català, Marta Salicrú, nomenada a mitjans de juliol, ja ha anunciat diverses mesures per a la promoció de la llengua catalana, com revisar els protocols d'inspecció, així com la millora de la comunicació de la normativa lingüística que estableix el Codi de Consum. L'objectiu, va apuntar Salicrú, és garantir els drets lingüístics de les persones catalanoparlants en comerços i restaurants d'una ciutat cada vegada més internacional i en creixement.

Salicrú es va reunir amb el Gremi de Restauració per abordar la regressió del català als bars i restaurants. Així, el consistori de Collboni pretén escoltar les demandes del sector i dissenyar conjuntament les mesures que considerin pertinents per promoure l'ús de la llengua. Des de la restauració, la patronal de la qual treballa des de febrer amb Esquerra Republicana per promoure l'ús del català, afirmen en declaracions a El Periódico que es treballa en recursos i materials que es posaran a disposició dels establiments per ajudar-los a complir la normativa lingüística.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!