El Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat ha impulsat de la mà de la Universitat Politècnica de Catalunya un curs divulgatiu sobre la intel·ligència artificial. CiutadanIA és un curs interactiu en català i gratuït adreçat a qualsevol ciutadà que presenta de forma amena els principals conceptes de l’àmbit de la intel·ligència artificial. El Govern i la UPC han col·laborat en aquest projecte amb la Fundació i2CAT, i l’objectiu del curs, que comença a partir d’aquest dimecres 18 de maig és que estigui a l’abast de la ciutadania una eina de formació bàsica en intel·ligència artificial (IA) que permeti adquirir la cultura general necessària per reconèixer on hi ha IA en el món que ens envolta, com fer servir i relacionar-se amb aquesta tecnologia de forma segura i quin suport pot donar per millorar certes tasques de la vida quotidiana.

El curs ciutadanIA s’ha presentat avui en un acte al Palau Robert de Barcelona, en el qual han intervingut el director general d'Innovació i Economia Digital de la Generalitat, Dani Marco; el rector de la UPC, Daniel Crespo, i la directora de l’IDEAI-UPC, Karina Gibert. La IA és una tecnologia amb un gran potencial, molt desconeguda encara, però que cada vegada és més present en la vida diària i està provocant una transformació notable en la societat i l’economia. El seu ús i la seva implantació d’una manera generalitzada, però, comporten nombrosos reptes ètics. Disposar d’unes nocions bàsiques en matèria d’IA permet, per exemple, identificar on s’està fent servir i ajuda a prendre decisions, de forma segura, a l’hora de donar permisos sobre les dades personals a través de les diferents aplicacions intel·ligents. En definitiva, adquirir coneixements sobre com fer servir les dades ajuda a contribuir millor a dibuixar la societat digital del futur.

Segons assegura el Govern, el curs ciutadanIA està obert a tothom, no requereix formació tècnica prèvia per cursar-lo, i també pot ser d’utilitat a les persones de l’àmbit de la tecnologia que vulguin fer up-skilling o re-skilling, adquirint capacitats en IA bàsica. El programa del curs s’estructura en deu mòduls, que introdueixen la persona usuària en les àrees del raonament automàtic; les dades; la lingüística computacional; el processament de la parla; la visió per computador; la robòtica; els sistemes intel·ligents de suport a la presa de decisions; els sistemes intel·ligents distribuïts i l’ètica en l’àmbit de la IA. Aquesta darrera àrea ha comptat amb la col·laboració del director de l’Observatori d’Ètica de la IA de Catalunya (OEIAC), Albert Sabater. El disseny dels continguts del curs ha anat a càrrec de 17 professors i professores de l’IDEAI, sota la direcció de la catedràtica Karina Gibert, directora d’aquest centre de recerca, que compta amb 70 investigadors que fan recerca en gairebé totes les branques de la IA.