A Catalunya l’any 2021 van morir 135 persones a les carreteres i es van registrar milers d’accidents a tota la xarxa interurbana del país. Després de rebre l’avís d’un accident de trànsit s’activen diversos recursos d’emergències: els Mossos d’Esquadra, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i els Bombers. Totes les peces són claus per minimitzar el dany que provoca una sortida de via, un xoc frontal, un encalç… i hi ha maniobres que poden ajudar a salvar vides, com les que fan els equips de bombers per extreure de l’interior dels vehicles, molts cops convertits en boles de ferralla, les víctimes dels accidents. 

Maniobres que poden salvar vides

A ElNacional.cat hem presenciat un dels entrenaments d’uns dels equips d’excarceració dels Bombers de la Generalitat de Catalunya. Reunits al complex central del cos, a Cerdanyola del Vallès, s’entrenen per ser més hàbils -que no vol dir més ràpids, assegura el sergent Lluís Mendo, expert mundial en aquesta tècnica- en l’extracció d’una víctima d’accident de trànsit. 

Repetir el protocol, una vegada i una altra, és clau per saber com actuar i fer-ho bé en calent, en un accident real. A Cerdanyola avui s’hi entrena un grup format per dones bomberes, de diversos parcs, que es preparen, a més de per ser més bons a la carretera, també per fer un bon paper al campionat català, que se celebrarà el mes de maig a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya. Els millors aniran al concurs espanyol i després al concurs internacional. Els Bombers de Catalunya són un dels millors del món en aquesta pràctica, on han guanyat diversos campionats en l'àmbit europeu i mundial amb el mateix Lluís Mendo.

Bombers Cerdanyola

Reunió de valoració de les proves, amb tots els participants i els comandaments / Marc Alier

"Poder-ho fer amb els ulls tancats"

Els diversos parcs de bombers participen en aquest concurs intern, que els permet, posteriorment, participar també en els concurs estatals i internacionals. És una manera, a més de fer companyia i pertinença, d’anar fent pràctiques d’aquesta tècnica més enllà de les que es fan, de manera reglada, cada any. Com en gairebé a la totalitat de serveis que fan els Bombers, tot ha de seguir un protocol i una guia de servei. L’excarceració, tot i que cada accident és diferent i gairebé cap és igual que l’anterior, també. Tal com explica Mendo cada bomber sap, en aquesta operació, quina és la seva feina i quin encàrrec té.

 

"S'hauria de saber fer gairebé amb els ulls tancats", assegura, i per això entrenar tots els escenaris, al parc, és clau per poder ser eficients i salvar vides a la carretera, quan ja no es pot evitar l'accident de trànsit.

Quan arriben a un accident és el comandament, normalment un caporal, qui lidera l’operació, fa una volta completa al cotxe per detectar tots els riscos que pot tenir el vehicle, ja sigui pels bombers com per les víctimes: fuites de combustible que podrien inflamar-se si es fan treballs mecànics o es tallen part del vehicle accidentat. Llavors cal treballar molt fi per extreure la víctima del vehicle. Hi ha dues opcions, en aquestes maniobres: haver de treure el pacient el més ràpid possible, si està en aturada, per exemple, per tal de poder iniciar-ne la recuperació, o, al contrari, no tenir gens de pressa per treure el pacient de l'interior del cotxe, quan el pacient està conscient i pot tenir alguna afectació en zones crítiques com el cap o la medul·la. Si bé és cert que tots els accidents són completament diferents, l'entrenament és clau per entrenar totes les possibilitats i polir els desajustos del treball en equip i poder ser eficaços i ajudar als pacients a la carretera.

Laura Pou: “Equilibrar l’empatia”

Una de les bomberes que ha participat en aquesta pràctica és Laura Pou, integrant del parc de Cerdanyola i formadora de bombers a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC). Pou explica, en una conversa amb ElNacional.cat, quins són els sentiments que els bombers perceben, ja al camió, direcció al servei, sense saber, més enllà dels quatre detalls que s’han rebut des de la sala, què es trobaran a la carretera. 

 

“Ens hem de focalitzar en el rol que tenim”, assegura Pou. És la millor manera que permet “controlar els pensaments”. Els escenaris que es troben a la carretera en un accident de trànsit mai són agradables. 

I cal evitar que “traspassin” però també cal empatitzar amb la víctima i la situació: “Hem d’equilibrar l’empatia”, declara la bombera just després d’haver acabat la pràctica, assegurant que mai es poden deixar condicionar. Pou també detalla quins són els altres secrets de l’èxit de les maniobres: el treball en equip.