Els joves d'entre 15 i 29 anys és cada vegada més tecnològica i surt menys de festa, ja que un 74,6% dels joves assegura que l'activitat que més realitza en el seu temps lliure és xatejar o navegar per Internet, davant un 22,7% que apunta a sortir a la nit. Així ho posa de manifest l'informe Jóvenes, ocio y TIC. Una mirada a la estructura vital de la juventud desde los referentes del tiempo libre y las tecnologías, realitzat pel Centre Reina Sofia sobre Adolescència i Joventut de la FAD, amb el suport de Telefónica i Santander.

La investigació, realitzada per Elena Rodríguez San Julián i Juan Carlos Ballesteros Guerra i que ha estat presentada aquest dimecres en l'Espai Fundació Telefónica, mostra que el 68,5% dels joves espanyols també veu sèries i pel·lícules en 'streaming' o a la carta amb bastant o molta freqüència, mentre que un 54,6% de la joventut assenyala estar amb amics com a forma de lleure.

Els segueixen en freqüència activitats com fer compres o mirar catàlegs online (42,4%), jugar amb videojocs o consoles (41,5%), sortir a menjar i a sopar (41,5%) i fer esport (40,6%). La subdirectora Centre Reina Sofia sobre Adolescència i Joventut, Anna Sanmartín, ha indicat que les pautes de lleure han canviat a causa de l'aparició de les TIC.

En aquest rànquing d'activitats de lleure més freqüents entre els joves de 15 a 19 anys, les últimes places les ocupen visitar museus i exposicions (12,6%) i "elements de més risc" com els jocs d'atzar i apostes tant presencial com 'online' (12,2%) i en últim lloc fer botellot (10,8%).

Segons l'estudi, la pràctica d'activitats de lleure digital és més freqüent entre els 15 i els 19 anys i entre les dones, mentre que la freqüència d'ús de videojocs i apostes augmenta també entre els 15 i els 19 anys, però entre els nois. Els resultats d'aquest estudi també revelen un descens a les sortides nocturnes. Beure, anar de bars i copes, discoteques, etc. és més freqüent en les edats més altes, mentre que anar a discoteques i de botellot augmenta entre els i les joves de menor edat.

Temps lliure, la prioritat

Així mateix, Sanmartín ha explicat que disposar de temps lliure i lleure continua sent una de les prioritats de la joventut, juntament amb la família, els amics i la feina. En concret, l'informe mostra que un 75,6% dels enquestats ho considera una cosa "molt o bastant important" a la vida. Aquest nivell d'importància (entre el 75 i el 85%) es manté al llarg dels diferents estudis des de 1994.

L'evolució del lleure jove a Espanya ha experimentat canvis en els últims 20 anys. D'aquesta manera, si en l'anys 2000 les activitats preferides dels més joves eren passar temps amb els seus amics, veure la televisió i escoltar música, l'any 2019 assenyalen l'ordinador, veure pel·lícules i sèries, i les amistats, que continua ocupant un lloc "primordial", segons Sanmartín. Tanmateix, la televisió ha passat de la segona plaça a la setena en dues dècades. En aquest sentit, la subdirectora Centre Reina Sofia sobre Adolescència i Joventut ha indicat que, segons les dades existents entre 2004 i 2014, l'estimació del temps lliure del que es disposa setmanalment estaria al voltant de les 28 hores de mitjana; i ha assenyalat que en general hi ha "un grau de satisfacció considerable" ja que un 49,5% dels enquestats el considera "bastant o totalment" suficient.

Quant gasten?

Respecte a la despesa mitjana setmanal destinada al lleure, l'informe apunta que se situa en 38 euros. Així, més de la meitat dels i les joves destina 20 euros o menys i el 30% entre 20 i 50 euros, davant el 6% que diu invertir més de 100 euros setmanals en les seves activitats de lleure. En aquest punt, Sanmartín ha assegurat que la despesa disponible per al lleure dels joves ha disminuït des dels anys 90.

En relació amb les activitats lleure 'online' destaquen les vinculades a la música (75,6% dels enquestats les realitza gairebé sempre), mirar pàgines web per divertir-se (48,3%), contactar amb persones que no veuen freqüentment (45,8%), buscar informació i documentació (41,6%) i als videojocs (37,6%). En l'última posició de la llista se situen les apostes 'online', que practiquen freqüentment un 4,7% dels enquestats, majoritàriament petits.

Preguntats específicament per les xarxes socials, el 55,1% creu que compleixen un paper bastant o molt important en el seu lleure, de manera que no són únicament una eina de comunicació, com ha destacat Sanmartín.

En aquest sentit, el 57% dels joves afirma que les xarxes socials serveixen per conèixer més gent; un 56,9%, per compartir el que fa en el seu temps lliure; un 42,6%, per fer coses variades en el seu lleure; un 42,3%, per anar a més llocs; un 36,7%, per lligar-ne més; i un 30,9%, per tenir més temps lliure per divertir-se.

Com es consideren?

El 2019, els joves espanyols es consideren "tecnològics, treballadors, responsables i honrats", mentre que el 2006 l'autoimatge de la joventut s'expressava des de "el consumisme, el presentisme, la rebel·lia i l'egoisme".

Sanmartín ha detallat en la presentació de l'informe que l'objectiu que es persegueix és entendre la situació actual del lleure juvenil a través de les veus dels protagonistes i prestant especial atenció a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). Per a això, en el primer trimestre de 2019, una mostra de 2.000 persones han respost un qüestionari 'online' autoadministrat i s'han realitzat també sis 'focus groups'.