Després d'un llarg període de reivindicació, s'han iniciat les obres del nou espai veïnal del Mercat de Sant Antoni, al districte de l'Eixample. Es remodelarà l'interior de l'espai situat a la primera planta del soterrani del mercat.

L'objectiu de la reforma és adecuar el mercat per convertir-lo en un espai d'ús social polivalent i la seva gestió anirà a càrrec del veïnat. En aquest sentit, s'hi destinarà un sector per a joves, una aula de cuina comunitària, un local d'assaig de música, sales i oficines, entre altres. Els càlculs indiquen que les obres tindran un cost d'1.430.000 euros i que es donaran per finalitzades a l'abril de 2022.

La remodelació del Mercat de Sant Antoni, fruit de la participació ciutadana

Arran del procés participatiu ciutadà anomenat "Omplim de vida el Mercat" fet els anys 2016 i 2017 amb el veïnat, els comerciants i els paradistes del mercat, es va decidir incorporar un espai veïnal polivalent dins el projecte que va liderar Ravetllat Arquitectura.

Com s'estructurarà el futur el nou espai veïnal del mercat de Sant Antoni?

El nou equipament, que disposarà d'una superfície total de 835 m2, estarà situat a la planta -1 en contacte amb l'espai fossat des d'on es produeix l'accés principal. Les plantes -1 i -2, però, serviran de magatzem. A la planta baixa, enllaçada amb l'espai fossat, hi trobarem l'àrea d'acollida, un espai polivalent on s'hi podran celebrar actes o trobades culturals. L'àrea d'acollida mantindrà la continuïtat de l'espai arqueològic i, en aquesta línea, guarda gran part de les seves caracterísitques com l'alçada del sostre, les safates d'instal·lacions al sostres, etc. L'entrada principal se situarà a la capçalera del mercat de la cruïlla Borell-Manso i, posteriorment, accedint al local veïnal des de l'espai fossat de la planta -1.

El nou mercat de Sant Antoni serà pels veins 

El nou espai veïnal tindrà diverses funcionalitats com ara l'aula de cuina comunitària, amb l'objectiu de col·laborar amb les parades de fresc del mercat, que constarà d'una gran taula de treball equipada amb espai de cocció i pica de neteja. Un envà mòbil i plegable permetrà incorporar o independitzar la taula de treball d'una aula a una d'altra. La zona per a joves comptarà amb un espai posterior més protegit, en el que la disposició de mobiliari permetrà la simultaneïtat d'activitats i que sigui adaptable a diverses funcions. I el buc d'assaig de música serà hermètic i s'hi accedirà per la part posterior. Finalment, hi hauran altres espais per entitats del barri, una sala de reunions comuna, lavabos i magatzem.