L'informe final de l'incendi a l'estació de Gavà, que va afectar durant tres setmanes la circulació de trens a l'R2 de Rodalies el passat mes de maig, assenyala l'absència d'una forquilla en una grifa i actes vandàlics al sistema de terra que protegeix les instal·lacions com a causes de l'incident, segons han informat fonts del sector ferroviari a Europa Press aquest dilluns. El trencament de la catenària va ser degut a una fusió al cable, en part per la manca de la peça, que podria haver saltat per les vibracions del pas dels trens o per problemes en el muntatge, encara que és difícil de precisar la causa exacta. 

El Ministeri de Transports va remetre divendres l'informe a la Conselleria de Territori de la Generalitat, que ho està analitzant, segons han explicat fonts del Departament a la cadena Ser. La manca de la forquilla pot provocar un mal contacte elèctric entre la grifa i el fil de contacte, augmentant d'aquesta manera la resistència elèctrica i, per tant, provocant un sobreescalfament. Aquest sobreescalfament contribueix, juntament amb altres factors externs, a la degradació progressiva del conjunt de la connexió i, finalment, al trencament de la catenària. Tot i això, les fonts ferroviàries han subratllat que l'absència de la peça era indetectable, i per això no es podia corregir.

A més, l'informe apunta que les preses de terra del sistema que podrien haver evitat aquestes sobretensions del sistema elèctric sobre l'enclavament havien estat vandalitzades. Segons recull l'escrit, faltava una part de la xarxa que havia estat robada. Les mateixes fonts asseguren que l'última revisió de les instal·lacions havia estat el 26 d'abril, i que, per això, el robatori va haver de tenir lloc durant els quatre dies previs a la incidència, que va ser l'1 de maig. ​

Les conseqüències de l'incident a l'R2

Aquesta avaria a la línia R2 Sud de Rodalies, que va alterar la circulació ferroviària durant 18 dies, va afectar un total d'1.007.044 desplaçaments i va fer perdre 471.343 hores laborables, segons càlculs de la Cambra de Comerç de Barcelona. Un temps perdut que, segons les estimacions de l'entitat, equival a prop de 60.000 jornades laborals. Més enllà d'aquesta incidència, segons la Cambra, des de l'1 de gener la suma total d'afectacions a la xarxa supera el milió i mig de desplaçaments afectats i ha acumulat gairebé 700.000 hores de feina perdudes.

L'avaria a Gavà

L'1 de maig, la catenària de la via 3 de l'estació de Gavà es va trencar cap a les 21.00 hores, quan el cable va caure sobre un senyal del sistema de seguretat i va provocar que es cremés tot l'enclavament i es danyessin els sistemes auxiliars. L'incident va obligar a fer servir el bloqueig telefònic i a reduir el pas de trens: primer, amb dos combois per hora i sentit; des del 5 de maig, amb tres per hora i sentit. Adif va trigar tres setmanes a solucionar la incidència, i el 22 de maig es va reprendre el servei habitual.