IKEA ha presentat la idea guanyadora d'Ikea InspiringTalents: com millorar l'accés a l'habitatge?, una iniciativa creada per la companyia sueca amb l'objectiu d'obrir un espai de reflexió, dins del festival de disseny Madrid Design Festival, per abordar la dificultat que tenen en l'actualitat els joves espanyols per accedir a l'habitatge. "Ritual of Sharing" ha estat el projecte guanyador. Es tracta d'una col·lecció de mobles que, segons els seus joves creadors, "impulsa les relacions personals comunitàries i està dissenyada per eliminar l'estigma que associen algunes persones a l'hora de compartir pis". Una idea senzilla que seria de fàcil implementació i que podria aconseguir una gran transformació en residències, 'colivings' i espais compartits.

La filosofia de la idea guanyadora rau en el fet que els objectes condicionen la nostra manera d'habitar, i per això han volgut transcendir a la seva forma i funció per donar-los ànima. "Per a nosaltres, millorar l'accés a l'habitatge no només està relacionat amb la propietat, també és una manera d'habitar un espai, i ens sembla millor fer-ho en comunitat", ha explicat un dels joves guanyadors.

La col·lecció es compondria d'un llum que ens diu quins habitants de la casa estan presents en aquell moment, un sofà que convida al diàleg, una catifa que simbolitza una àgora i propicia un debat obert i dinàmic, i una taula i una vaixella que representen la identitat de la comunitat o un joc que serveix cada setmana per repartir les tasques de la casa. Cada un d'ells s'associaria a un valor diferent —inclusió, comunicació, reunió, cura, identitat i organització— amb l'objectiu de crear rituals de convivència que es cuidin de tots i cadascun dels membres de la comunitat.

IKEA Inspiring Talents s'engloba dins de l'estratègia IKEA Fair&Equal de la companyia que inclou més de 40 iniciatives amb l'objectiu de millorar l'ocupació i l'accessibilitat a l'habitatge dels joves. "Ha estat una experiència increïble ser part d'aquesta iniciativa en la qual els mateixos joves, a través del disseny, han donat amb claus molt interessants per millorar un problema que els afecta de forma directa: l'accés a l'habitatge. A IKEA, com a experts en la vida a la llar, esperem haver posat el nostre gra de sorra per explorar noves vies per abordar aquest difícil repte social", ha valorat Almudena Cano, directora de disseny retail i interiorisme d'IKEA.

Per la seva part, Álvaro Matías, director de Madrid Design Festival, destaca positivament aquest projecte dins del festival, ja que, "gràcies a la feina conjunta amb IKEA s'estan abordant importants temes que formen part del dia a dia, temes molt generalistes com l'accés de l'habitatge per als joves, a través de la perspectiva del disseny estratègic i en col·laboració amb joves professionals".

El projecte guanyador ha estat el resultat d'unes jornades de 'design thinking' en què han participat joves, estudiants de disseny de tot Espanya i professionals sota la batuta de la consultora estratègica Soulsight. Per aconseguir-ho han explorat cinc territoris per millorar l'accés a l'habitatge com l'aprofitament dels espais públics i privats sense ús, l'Espanya buidada, espais compartits (colivings), optimització de l'espai (smart living) o nòmades digitals.