Conduir un cotxe és una gran responsabilitat ja que qualsevol distracció pot provocar un accident. La responsabilitat amb la resta de vehicles i vianants és bàsica, però també ho és la responsabilitat econòmica que comporta. Quan volem aparcar el nostre vehicle és recomanable tenir els ulls ben oberts per tenir clar si podem o no ocupar un espai; és important parar molta atenció perquè a vegades les indicacions són confuses o no es veuen a simple vista. Si ja tenim tan mala sort que hem posat el vehicle en un lloc on no es podia estacionar, segurament se l'emportarà la grua i haurem de desembutxacar una bona quantitat de diners. Ara bé, aquesta quantitat varia molt en funció de la ciutat, segons l'OCU (Organització de consumidors i usuaris), el preu de la grua i la multa municipal pot variar en un 300% en funció d'on s'hagi comés la infracció.

L'organització apunta que molts consistoris aprofiten la taxa de retirada i dipòsit de vehicles per augmentar la seva recaptació. El servei de grua i 25 hores de dipòsit costa de mitjana 117€, però hi ha grans diferències entre ciutats: Saragossa (205€) i Barcelona (198€) són les més cares; un cost elevadíssim si es compara amb ciutats com Melilla (51€) o Àvila (55€). És per això que l'OCU ha realitzat un estudi de les tarifes que cobren els ajuntaments per la retirada d'un vehicle per la grua i la custòdia posterior durant 25 hores i ha vist les diferències de fins al 300 % entre 54 grans ciutats (les capitals de província, més Ceuta, Melilla, Gijón i Vigo).

La grua a Catalunya, molt més cara

Aquestes diferències de preu del servei de grua i custodia de les primeres hores del vehicle, van dels poc més de 50 euros que costaria a Melilla o Àvila als 205 euros que assoliria aquest mateix servei a Saragossa i els 198 euros a Barcelona. No només a la capital catalana, ja que les capitals de província també estan entre les ciutats més cares de l'estat espanyol: Lleida (154 euros), Tarragona (120 euros) i Girona (108 euros)

La Llei de trànsit i seguretat viària assenyala que els vehicles poden ser retirats de la via pública per l'Ajuntament quan constitueixin un perill, causin pertorbacions per a la circulació, o estiguin aparcats indegudament. Aquest servei municipal de retirada té un cost mitjà de 99,04 euros, tal i com explica l'OCU, però les diferències són extremes a ciutats que com Saragossa (180 euros), Barcelona (173 euros) i Sant Sebastià (160 euros) apliquen una taxa molt més elevada que el cost raonable d'aquest servei per una empresa privada.

A més, la custòdia del vehicle a les dependències municipals fins a la seva retirada pel propietari afegeix a moltes altres ciutats una penalització extra en aplicar un gran part dels dipòsits tarifes per dies complets. Així, mentre que els aparcaments privats han de cobrar exclusivament pel temps real de prestació del servei, 47 dels 54 dipòsits municipals analitzats facturen per dies complets, incrementant artificialment la factura d'aquest servei: per exemple, 46 euros a Sòria o 56 euros a La Corunya.