El Govern posarà busos per reforçar el servei de Rodalies davant l'avaria de l'R2 Sud, mentre que el govern espanyol ha reduït els trens i ha allargat els trajectes. Així, el Departament de Territori reforçarà a partir d'aquest dimecres el servei de busos que connecta les poblacions de Vilanova i la Geltrú i Sitges amb Barcelona per oferir una alternativa de transport públic als usuaris de la línia. La mesura es mantindrà fins que se solucioni el problema, que previsiblement s'allargarà durant un mes

D'altra banda, l'executiu català ha obert un expedient informatiu a Renfe per conèixer l'operativa i servei alternatiu que ofereix als usuaris que no poden fer servir el tren — alhora que ha demanat a Adif la informació i previsió de resolució de l'avaria. A més, ha assegurat que el reforç de busos es facturarà a Renfe. Per què? Perquè "és l'operador el responsable d'oferir servei alternatiu en cas d'avaria". Recordem que ERC ha exigit la compareixença dels presidents de Renfe i Adif pel caos de Rodalies.

Com és el reforç de busos?

El reforç de busos consisteix en la posada a disposició de tres vehicles addicionals des de Vilanova i la Geltrú des de les 6.30 hores per arribar a Barcelona (entrada per la Gran Via), fent parada a Sitges. El servei també estarà en marxa des de les 16.00 hores per cobrir les tornades de migdia i tarda. Així mateix, s'activaran a demanda quan es detecti falta de capacitat de les línies de bus exprés que actualment cobreixen els trajectes entre els dos municipis del Garraf i la capital catalana, els més afectats per l'avaria. Es realitzarà un control de la demanda per detectar altres possibles incidències fora de les hores punta i posar-hi més vehicles, si escau. També es farà un seguiment de l'afectació que l'avaria i la seva reparació puguin tenir en el corredor de l'R2 Nord, per reforçar els busos del tram del Vallès.

Territori s'ha posat en contacte amb els responsables del Ministeri de Transports i ha demanat a Adif poder conèixer de primera mà les causes de l'avaria (que se sospita que va ser un llamp), així com la programació prevista fins al restabliment de la infraestructura. En aquesta línia, ha obert un expedient informatiu a Renfe perquè informi de l'operativa posada en marxa arran de la incidència i els reforços que es duran a terme per minimitzar els efectes que té l'avaria sobre el servei ferroviari. 

Ha sigut just aquest dimarts quan el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha tornat a reclamar el traspàs de Rodalies i ha explicat que la peça clau del transport ferroviari de Catalunya "ens falla". "I això no és una opinió ni una qüestió anecdòtica ni puntual. Perquè una avaria la pot tenir tothom. Però a Rodalies, 8 de cada 10 dies hi ha una incidència greu", ha assenyalat. Llavors, ha expressat que vol "ser part de la solució" i que si el govern exerceix totes les responsabilitats sobre el servei "podrem tenir un horitzó d'esperança". "Per tant, no es tracta només de parlar d’un contracte-programa. Ens cal gestió, inversió i infraestructura i tenir la responsabilitat i la capacitat en els tres àmbits. Per això hem posat sobre la taula del ministeri la proposta d’assentar un compromís polític en aquest sentit. Perquè l’interès del Govern de la Generalitat no és l’interès de Renfe o d’Adif, és l’interès de la gent que fa servir el tren cada dia, de les empreses que necessiten que els treballadors i treballadores tinguin un transport públic fiable", ha reblat.