Avui fa un any de l'accident d'autocar a Freginals en què van morir 13 noies, estudiants d'Erasmus, i 23 persones més van resultar ferides. El sinistre va ser un dels més greus dels últims anys a Catalunya i va tenir ressò internacional. Va passar de matinada a l'autopista AP-7 a l'alçada de Freginals (Montsià). El Govern va decretar dos dies de dol.

Els alumnes, que tornaven de València, de la nit de falles, eren de diverses nacionalitats: Hongria, Alemanya, Suècia, Noruega, Suïssa, República Txeca, Nova Zelanda, Regne Unit, Itàlia, Perú, Bulgària, Polònia, Irlanda, Palestina, Japó i Ucraïna. 

L'autocar es va desviar primer cap al voral dret i després d'un cop de volant del conductor, va saltar la mitjana, va topar contra un cotxe que circulava en sentit sud i finalment va bolcar. El vehicle era just al final d'una recta quan va perdre el control. Les mitjanes en aquesta zona són amples, amb vegetació i en alguns trams amb petits murs de formigó. Els ocupants del cotxe que circulava en direcció a València també van quedar ferits.

Des del primer moment, l'accident es va atribuir a un error humà. Tot estava en regla i res feia pensar que l'autocar tingués problemes mecànics. Les causes de l'accident no s'han arribat a aclarir encara. Al conductor de l'autocar li van atribuir 13 homicidis imprudents i el cas encara està en investigació. És l'únic imputat.

Darrere l'accident i els supervivents hi ha històries personals de superació com la de l'estudiant de medicina que va perdre un braç.

Avui, els consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d’Interior, Jordi Jané, presenten un conjunt de mesures que aplicarà el Govern per a millorar la seguretat del transport de viatgers per carretera. I aquestes mesures s’emmarquen en l’estudi dut a terme arran de l’accident de Freginals.

Accident-autocar-Freginals-7-efe

El procés judicial

El procés judicial de l'accident torna a estar ben viu. Tot i que el jutge va arxivar el cas, l'acusació particular i la Fiscalia van demanar que es reobrís perquè ni tan sols s'havia interrogat, durant la instrucció, el conductor de l'autocar. El nou magistrat del jutjat d'Instrucció número 3 d'Amposta va decidir l'11 de gener reobrir el cas

A principi de novembre, l'anterior jutgessa va arxivar les investigacions sense haver pres declaració al conductor de l'autocar, un fet que va sorprendre i indignar les acusacions particulars de les víctimes. La declaració del conductor es va anar posposant davant l'estat de salut en què va quedar després de l'accident.

La jutgessa argumentava la decisió en el fet que no s'havia constatat cap fallada mecànica, la conducció havia estat estable i a la velocitat adequada, el test d'alcohol i drogues havia donat negatiu, no s'havien produït distraccions per la utilització de dispositius mòbils i s'havien fet els descansos obligatoris. Els advocats de les víctimes ràpidament van presentar un recurs de reforma al jutjat d'Amposta, subsidiari d'apel·lació, que també va presentar la Fiscalia. Totes les parts van entendre com a "precipitada" i "il·lògica" la decisió de la magistrada, pel fet que l'únic investigat no havia prestat declaració. 

El 3 de febrer el conductor va declarar als jutjats. Va assegurar que no s'havia adormit; aquesta era la principal hipòtesi de l'accident. El xofer va explicat que ni estava cansat ni es trobava malament.

El peritatge dels Mossos d'Esquadra ja havia acreditat que havia descansat el temps que li pertocava, que tampoc havia pres alcohol o drogues i que no estava manipulant cap aparell electrònic. Per aquests motius, la defensa del xofer ha tornat a demanar l'arxivament de la causa.

El cas ara està pendent de la declaració de nous testimonis.