L’eclipsi total de lluna d’aquest diumenge, un dels esdeveniments astronòmics més esperats de l’any, ha acabat sent un espectacle frustrat a Catalunya. Els núvols han impedit veure amb claredat la coneguda “lluna de sang”, que en altres parts del món ha ofert imatges espectaculars tenyida d’un intens to vermellós. A casa nostra, només s’ha pogut contemplar parcialment, i molts observadors no han arribat a distingir la lluna en el moment àlgid del fenomen, quan el seu color ha estat més intens. La situació ha estat especialment decebedora a indrets com Cardona o Montserrat, on la visibilitat ha estat pràcticament nul·la fins passades les nou del vespre. L’esdeveniment, que es produeix quan el Sol, la Terra i la lluna plena s’alineen en el mateix pla, ha estat seguit amb atenció arreu, però a Catalunya molts afeccionats a l’astronomia han expressat la seva decepció a les xarxes socials per no haver pogut gaudir del fenomen en tota la seva esplendor.
El punt àlgid de l’eclipsi s’ha produït a les 20:11, quan la lluna ha quedat completament coberta per l’ombra de la Terra i ha adoptat el característic to vermell intens que li val el nom de “lluna de sang”. Aquesta fase total, la més espectacular del fenomen, s’ha mantingut visible fins a les 20:53, moment en què la superfície lunar ha començat a recuperar progressivament la seva brillantor. Tot i la presència persistent de núvols, des d’alguns punts de Catalunya s’ha pogut observar parcialment aquest procés, que ha culminat a les 21:56, amb el satèl·lit ja fora de l’ombra més fosca. L’eclipsi, però, no es donarà per completament acabat fins a les 22:55, quan la lluna surti definitivament de la penombra terrestre i torni a lluir amb la seva llum habitual.
A diferència dels eclipsis solars, els lunars es poden contemplar a ull nu sense cap mena de protecció ni instrument especial, sempre que es faci des de llocs allunyats de la contaminació lumínica. Catalunya disposa de diversos espais privilegiats per observar el cel nocturn, alguns dels quals disposen del certificat Starlight, que acredita la seva excel·lent qualitat. Entre ells destaquen el Parc Nacional d’Aigüestortes i l’Estany de Sant Maurici o la serra del Montsec, reconeguts com a indrets ideals per gaudir d’aquests fenòmens astronòmics. Tanmateix, en aquesta ocasió ni aquests paratges ni cap altre punt dels Països Catalans han pogut oferir una visió completa de l’eclipsi en la seva màxima esplendor, ja que els núvols han impedit veure la lluna tenyida de vermell en tota la seva intensitat.
El fenomen, en canvi, sí que ha estat visible en altres punts del planeta. Des de ciutats com Berlín, Moscou, diverses localitats de la Xina o fins i tot Cisjordània, s’han pogut captar imatges d’una lluna tenyida d’un intens color vermellós. Segons l’Observatori Astronòmic Nacional (OAN), l’eclipsi total d’aquest 7 de setembre era observable a bona part del món —Amèrica, Europa, Àfrica, Àsia i Oceania— i es preveia especialment espectacular a determinades regions d’Àsia i a l’oest d’Austràlia. A Catalunya, però, tot i que la previsió era que totes les comarques poguessin gaudir del fenomen en plenitud, la meteorologia ha jugat una mala passada.