El principal exportador de petroli a Europa, Rússia, ha iniciat una invasió a Ucraïna que ha trastocat el normal funcionament dels mercats mundials. La primera conseqüència directa de la guerra ha estat el tall de les relacions comercials amb el país governat per Vladímir Putin. Això ha desembocat en una escassetat del subministrament de la benzina i el gas per tot el territori europeu. Europa serà el continent més afectat per aquestes mesures contra el Kremlin, com és comprensible, per la seva proximitat i la seva russodependència pel que fa als combustibles. El rotatiu britànic 'The Financial Times', ha argumentat que aquesta crisi dels combustibles podria arribar fins al punt d'haver de racionar la benzina. Segons els responsables de les tres operadores més grans de matèries primeres de tot el món, es podrien perdre fins a tres milions de barrils diaris de petroli i altres productes procedents de Rússia, a causa de les sancions imposades com a represàlia per la invasió a Ucraïna.

captura financial times raciocinio gasolina 22 marzo 2022

"El que a tot el món li preocupa és el subministrament del gasoil. Europa importa la meitat d'aquesta matèria primera de Rússia i al voltant de la meitat del seu gasoil d'Orient Mitjà", ha explicat Russel Hardy, cap de la companyia operadora de petroli Vitol, durant una Cimera Global de Matèries Primeres organitzada pel diari britànic. Les importacions russes representes aproximadament el 15% del consum d'aquesta matèria primera a Europa, mentrestant que el cru que inclou els subministraments de Rússia també es processa en refineries del continent. Hardy considera que el canvi de consum de gasoil enfront del de gasolina a Europa ha contribuït a crear escassetat d'aquest combustible. Les refineries podrien augmentar la seva producció de gasoil en resposta a la increible pujada de preus que estem vivint, a expenses d'altres productes derivats del petroli per apuntalar la distribució. Tot i això, Hardy reconeix que el racionament a Europa és una possibilitat.

França abaixa el preu

Un dels primers països a arromangar-se i proposar solucions a l'inflat preu del combustible és França, que l'ha rebaixat 15 cèntims per litre. A partir de l'1 d'abril i durant 4 mesos s'aplicarà un "descompte al sortidor de 15 cèntims per litre" per a tots els francesos, amb la intenció de fer front a l'escalada dels preus del combustible, segons va anunciar el primer ministre francès, Jean Castex, al diari francès Le Parisien. Aquesta mesura costarà uns 2.000 milions d'euros a l'Estat, i afecta tant a les llars com a les empreses i serà "vàlida per a tots els combustibles", ha precisat el president del govern, que demana a "les companyies petrolieres" i als "distribuïdors" a "fer un pas" similar. "Per un dipòsit ple amb 60 euros, se'n podran estalviar 9", ha detallat el cap de govern. També ha sol·licitat un esforç als distribuïdors d'energia i a les petrolieres, i els ha suggerit abaixar el preu final en 5 centímetres més el litre. 

La rebaixa es farà en el moment del pagament a la caixa, i, per tant, no serà visible immediatament als preus que es veuen a l'entrada de l'estació. Castex ha demanat a les petrolieres que si "l'Estat reemborsa una part, ells facin un gest addicional". “Com entendrien els francesos que paguen un dipòsit ple de gasoil a 2 euros, mentre que al mateix temps les petrolieres segueixen obtenint grans beneficis”, s'ha preguntat el primer ministre. En aquesta línia, ha sol·licitat un esforç als distribuïdors d'energia i a les petrolieres, i els ha recomanat abaixar el preu final en 5 centímetres el litre. "Si l'Estat fa un esforç de 15 cèntims per litre, i ells fa un esforç de 5 cèntims, per exemple, sí que són 20 cèntims que van a la butxaca dels francesos", ha instat Castex. Per altra banda, ha enviat un missatge directe als pescadors, un sector realment preocupat per la mesura, la "flota d'embarcacions" dels quals és "molt consumidor de combustible". "Estem treballant amb les comunitats en mesures per reduir les seves taxes socials i portuàries", ha anunciat.