Rodalies i els trens regionals són una de les carpetes més polèmiques a Catalunya pel seu mal funcionament. És un debat present en el si de la societat catalana com en l'agenda política de partits i institucions. En marxa hi ha el traspàs competencial de Rodalies, amb la creació d'una empresa mixta que funcionarà com a operadora per tal que la Generalitat tingui veu i vot. Que la xarxa ferroviària és un dels elements que preocupen més als catalans és un fet, fins al punt que suspenen el seu servei amb una nota de 4,5. Políticament, és el motiu pel qual hi ha una única consellera reprovada, Sílvia Paneque, i amb petició de cessament pel Parlament de Catalunya. El cas és que l'últim any s'han posat en marxa una sèrie d'obres per millorar les infraestructures, tot i gran part d'aquestes estan pensades per al corredor mediterrani. Un exemple d'aquestes obres que ha afectat el servei aquesta setmana i que ha provocat un caos en la mobilitat són les obres de Castelldefels, que ha afectat 39.000 viatgers diaris de l'R2 sud i els regionals, i que tenen com a objectiu quadruplicar les vies per tal de separar el trànsit de trens de Rodalies de les circulacions passants de mitjana i llarga distància i evitant interferències entre elles.
Un dels partits que més s'ha preocupat per aquesta qüestió és Esquerra Republicana, formació que ha impulsat el traspàs competencial de Rodalies. Davant les incidències dels primers semestres de l'any, la portaveu parlamentària republicana, Ester Capella, va registrar diverses preguntes per conèixer els retards i les incidències destacades d'entre el gener i el juny de la xarxa ferroviària catalana. En un document al qual ha tingut accés El Nacional.cat, la consellera Paneque explica que poden ser causades per "problemes en la infraestructura i el material rodant, ocupacions del circuit de via, per la gestió del personal de conducció, per les obres que s'estan realitzant a diferents punts de la xarxa o per causes externes al servei". Entre les causes externes, posa d'exemple actes incívics o incendis propers a la xarxa ferroviària.
Adjunt a aquesta pregunta parlamentària hi ha un document annex, al qual ha tingut també accés El Nacional.cat, en el qual detalla les incidències de Rodalies durant els primers sis mesos del 2025. Si se sumen cada minut de retard de la xarxa ferroviària surt un total de 37.119 minuts de retards (607,5 hores perdudes) per a 4.170.352 de passatgers que han utilitzat la xarxa ferroviària, amb un total de 46 incidències, sense comptabilitzar els dies de l'apagada general. La cosa, però, no només es queda aquí, sinó que també afecta de ple als trens regionals. El total de minuts de retard per a l'R11, R12, R13, R14, R15, R16, R17, RG1, RL3 i RL4 és de 50.188 minuts, amb un total de passatgers de 357.368 i 143 incidències entre el gener i el juny d'enguany.
L'R4, la línia amb més minuts de retards
Si anem per línies, a Rodalies, la xarxa que més ha patit aquests sis primers mesos de l'any és la línia R4, que va de Sant Vicenç de Calders fins a Manresa passant per Vilafranca, Martorell, l'Hospitalet, Barcelona, Sabadell, Terrassa i Vacarisses. Si se sumen el total de minuts de retard surt un total de 24.258 minuts (404 hores) de retard d'un total de 16 incidències. Cal tenir en compte que l'R4 ha tingut obres per tal d'adaptar-la, sobretot, als trens de mercaderies i renovar la infraestructura.
La segona línia amb més minuts de retards és la línia de Rodalies R3, que va de l'Hospitalet de Llobregat fins a la Tor de Querol, passant per Barcelona, Granollers, la Garriga, Vic, Ripoll i la Molina. Concretament, suma un total de 16.148 minuts de retards (269 hores), amb un total de vuit incidències. Part de les incidències estan lligades a les obres del desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga, ja que gran part de la via fins ara ha estat de via única. De fet, el cap de setmana del 4 i 5 d'octubre es tallarà el trànsit ferroviari a Vic per allargar la via 2 uns 1.100 metres i connectar-la amb la via general. Així mateix, el 7 d'octubre començarà un macrotall entre Montcada Bifurcació i la Garriga, fins al maig del 2026; i la segona fase -quan hagi finalitzat els treballs per reordenar les vies a Montcada Bifurcació- entre Mollet Santa Rosa i la Garriga, fins al gener del 2027.
L'R1, l'R2 i l'R3 amb minuts de retards força similars
La tercera línia amb més minuts de retard és la línia R1, entre l'Hospitalet de Llobregat, passant per Barcelona, Badalona, el Masnou, Premià de Mar, Mataró, Arenys de Mar i Santa Susanna. Amb un total de 16.136 minuts (269 hores) i 10 retards, es tracta de la via més antiga de Catalunya i ha de servir de conillet d'índies pel traspàs de la infraestructura.
La quarta línia amb més minuts de retards és l'R2, que va de Sant Vicenç de Calders fins a Maçanet Massanes, passant per Vilanova i la Geltrú, Castelldefels, Barcelona, la Llagosta, Granollers i Sant Celoni. Amb un total de 15.005 minuts de retards (250 hores) i una dotzena d'incidències, inclou l'R2 nord, l'R2 sud i l'R2 convencional. L'R2 Sud forma part del corredor sud i a Sant Vicenç de Calders s'han fet les obres d'adaptació per adaptar-lo al corredor mediterrani, fet que pot haver provocat més incidències del normal.
Altres línies de Rodalies que han patit afectacions amb menor mesura són l'R7 (de Barcelona - Fabra i Puig a Cerdanyola Universitat), amb 7.137 minuts de retards i cinc incidències, i l'R8 (de Martorell a Granollers Centre), amb 1.489 minuts de retards.