Resignació dels usuaris en el primer dia del tall de l'R2 Sud, que ha començat aquest dilluns i està previst que s'allargui fins diumenge. "La setmana es farà molt llarga", ha apuntat a l'Anna, una usuària que havia d'arribar a Barcelona a les 7.40 hores i que a les 7.52 encara era a Gavà (Baix Llobregat), en declaracions a l'ACN. Les primeres hores del tall a l'estació de Gavà, on arriben els busos habilitats per Renfe per cobrir el trajecte des de Sitges (Garraf), s'han viscut amb intensitat: des de primera hora, vehicles plens fins a dalt han deixat viatgers al carrer de Barcelona de Gavà que, a correcuita, han hagut de travessar el pas soterrat fins a l'estació i arribar a agafar el tren que va fins a la capital catalana.

Els més de 400 metres que separen l'estació de tren de Sitges del punt on Renfe ha habilitat busos alternatius s'ha convertit en un formiguer de gent corrent i seguint els informadors. "No sortim d'un enrenou que entrem en un altre", ha lamentat també a l'ACN un altre passatger procedent de Vilanova i la Geltrú (Garraf). Els usuaris del tram inicial de la línia fa temps que protesten per incidències reiterades, i ara es queixen de veure's obligats a baixar del tren per fer un tram per carretera i reprendre el trajecte a Gavà.

Tall Rodalies R2 Sud Sitges / ACN - Marc Font
Usuaris de l'R2 Sud que han baixat a Sitges per buscar el bus alternatiu fins a Gavà / ACN - Marc Font

A Cunit (Baix Penedès) hi ha hagut usuaris que s'han queixat de la manca d'informació per part de la companyia ferroviària, i n'hi havia pocs que sabien que aquest dilluns s'iniciava el tall. "Si ens haguessin informat fa dues o tres setmanes de tot aquest embolic, avui no estaríem aquí", ha criticat la Cristina a l'ACN. Un dels problemes d'informació ha tingut a veure amb el fet que els bitllets i els abonaments de Rodalies no serveixen per al bus directe entre Cunit i Barcelona, només els de Regionals. Així, els passatgers de Rodalies han d'anar fins a Sitges, agafar un bus fins a Gavà i tornar a agafar un tren fins a la capital catalana. 

La Tahia Mohamed també ha denunciat la seva situació a l'ACN, ja que aquest dilluns arribaria "una hora i mitja més tard a la feina": "No pot ser que tingui quatre hores de trajecte des de Reus". "Haurien d'haver fet més publicitat", ha afegit Leonel Hernández, que havia consultat les horaris a internet i hi seguien apareixen les rutes fixes.

Alternatives mal muntades

La plataforma d'usuaris Dignitat a les Vies ha carregat contra Renfe i la Generalitat per no haver comptat amb ells per planificar els busos alternatius. La portaveu de la plataforma, Anna Gómez, ha reivindicat que mereixien participar en el disseny del pla de busos alternatius "perquè la consellera havia assegurat que posarien l'usuari al centre, però no ho ha fet". "Al final ens trobem amb un operatiu que està molt més mal muntat que el macro tall de Roda de Berà", ha afegit.

En canvi, tant Renfe com la Generalitat han valorat positivament les primeres hores del dispositiu per carretera. "A cada tall veiem coses millorables i som capaços d’afinar millor els dispositius", ha destacat la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, que ha assegurat que d'ençà del tall de Roda de Berà han progressat "moltíssim" en els plans alternatius per carretera. Des de la companyia ferroviària han recordat que la interrupció es fa aquesta setmana perquè els festius de Santa Tecla i la Mercè fan preveure una baixada d'usuaris, tot i que ha fet una crida a reduir la mobilitat no essencial.

Tall per obres a Catelldefels

L'R2, R2 Sud, l'R14, l'R15, l'R16, l'R17 i els trens regionals del corredor sud de Rodalies pateixen modificacions entre aquest dilluns i diumenge per obres a Castelldefels (Baix Llobregat). Tots els trens regionals inicien i finalitzen el recorregut a Cunit (Baix Penedès), mentre que els de l'R2 Sud circulen entre l'estació de França i Gavà, i entre Sitges i Sant Vicenç de Calders. S'ofereix un servei alternatiu per carretera cada 20 minuts en funció de la demanda i els horaris de pas dels trens: es facilita un bus directe entre Gavà i Sitges amb parada a Castelldefels segons demanda, un bus directe entre Gavà i Castelldefels i un bus entre Gavà i Sitges amb aturades intermèdies. 

El tall d'aquesta setmana rau en les obres que Adif fa a l'estació de Castelldefels per reordenar l'esquema de vies i facilitar la convivència entre els trens de Rodalies, a més dels de mig i llarg recorregut que no fan parada al municipi. La previsió és que les vies 1 i 6 es destinin als trens que passen —amb parada o no— per aquesta estació, mentre que les vies 2 i 4 seran per als combois amb origen o destinació Castelldefels. La via 3 serà per a l'estacionament de maquinària de manteniment. A part de refer la planificació de vies, es construirà un nou pas inferior per creuar les andanes i millorar l'accessibilitat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!