El macrotall de la línia R3, que forma part de les obres de desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga, començarà finalment el dimarts 7 d’octubre, en lloc del 27 de setembre com s’havia anunciat inicialment. Aquest canvi de dates serveix per evitar coincidir amb altres intervencions prèvies: els treballs de reestructuració de la platja de vies de l’estació de Castelldefels, previstos entre el 22 i el 28 de setembre, i les obres de prolongació de 1.100 metres al sud de l’estació de Vic, programades per al cap de setmana del 4 i 5 d’octubre. L’objectiu és assegurar que hi hagi prou autobusos per al servei alternatiu durant el tall de l’R3. A més a més, Adif té planificats treballs de manteniment als túnels del Garraf, que es podrien iniciar a finals d’aquest any o a principis del 2026, fet que obligarà Renfe a reduir l’oferta en aquests trams.

Aquesta tardor, la xarxa de Rodalies es veurà afectada per diverses obres, i serà la més rellevant el macrotall de l’R3. Amb l’endarreriment, el tall començarà el 7 d’octubre i es desenvoluparà en dues fases: la primera entre Montcada Bifurcació i la Garriga, fins al maig del 2026; i la segona, una vegada acabats els treballs de reorganització de vies a Montcada Bifurcació, entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga, fins al gener del 2027. Abans, però, hi haurà els treballs a Castelldefels i Vic que coincidien amb la data inicial del 27 de setembre.

Obres a Castelldefels, 22-28 de setembre

A Castelldefels, Adif reestructurarà vies i andanes per separar els serveis de Rodalies i Mitjana Distància a la nova estació, a més de renovar la catenària i la senyalització. El servei quedarà interromput entre Gavà i Sitges durant aquests dies, amb un servei alternatiu amb autobusos. Els Regionals Sud finalitzaran el trajecte a Cunit, des d’on els viatgers podran continuar fins a l'L3 de Zona Universitària, o bé fins a l’estació de França amb parada a Palau Reial. Per cobrir aquest tram, Renfe posarà a disposició 55 autobusos amb 41.000 places i establirà freqüències ferroviàries de 10-15 minuts entre França i Gavà i de 20 minuts entre Sitges i Sant Vicenç de Calders. Tot plegat amb un pressupost de 38,8 milions d’euros.

Prolongació de la via a Vic, 4-5 d’octubre

El cap de setmana següent, del 4 al 5 d’octubre, es tallarà el trànsit ferroviari a Vic per allargar la via 2 uns 1.100 metres i connectar-la amb la via general, la qual cosa milloraria la gestió de les arribades a la ciutat, especialment des del sud. Renfe ha previst un servei alternatiu amb 10 autobusos i 15.000 places entre Vic i Balenyà-Tona-Seva. Aquest canvi de dates per al macrotall de l’R3 permet garantir prou autobusos i evitar confusions entre els viatgers. Durant els dies previs, alguns busos circularan en blanc per provar els recorreguts i familiaritzar els conductors amb els itineraris. L’adjudicació de les empreses que prestaran aquests serveis s’ha d’oficialitzar l'11 de setembre.

El macrotall, en dues fases

Per al macrotall, es destinaran 58 autobusos amb 43.500 places diàries per traslladar els 20.000 viatgers afectats en la primera fase (Montcada Bifurcació-la Garriga) i els 16.000 de la segona fase (Mollet-Santa Rosa - la Garriga). A la fase 1, els viatgers podran utilitzar l’R4 o els autobusos des de Barcelona-Fabra i Puig cap a Centelles, Vic via Centelles o directament a la Garriga, amb freqüències de 10-15 minuts segons el trajecte i cada hora entre Barcelona i la Garriga. A la fase 2, quan l'R3 ja estigui operativa fins a Mollet-Santa Rosa (maig 2026-gener 2027), els autobusos cobriran el tram sense servei fins a la Garriga, amb connexions al tram nord de l’R3 i reforç de les freqüències amb 17 trens setmanals a Vic, 12 a Ripoll i dues cap a la Molina. També es mantindran autobusos directes entre Barcelona, Centelles, Vic i la Garriga i un servei entre Mollet-Santa Rosa i Centelles.

Obres de Montcada i Reixac, 20-21 de setembre

El cap de setmana del 20 i 21 de setembre, a l’R2 Nord, es tallarà el servei a Montcada i Reixac per desplaçar les vies principals i deixar espai al túnel de quatre quilòmetres previst. El pressupost és de 621 milions d’euros. Hi haurà servei alternatiu entre Sant Andreu - Mollet-Sant Fost i desviament dels trens de l’R11 per Cerdanyola Universitat. A l’R7, el servei alternatiu serà entre Cerdanyola UAB i Cerdanyola del Vallès. Un nou tall similar es preveu del 6 a l’11 de desembre.

Manteniment als túnels del Garraf, gener 2026

Entre finals d’aquest any i principis del 2026 es faran treballs de manteniment als túnels del Garraf, afectats per corrosió, durant tres mesos. Els trens circularan per via única entre Garraf i Vilanova i la Geltrú, amb reducció de servei i desviament de trens R13-R17 per Vilafranca. El pressupost és de 3,7 milions i els treballs inclouen el pas inferior de Sitges, viaducte d’Aiguadolç, túnel i viaducte del Garraf.

Renovació de la catenària, Figueres-Portbou

Les obres de catenària a l’R11 continuaran els caps de setmana d’aquesta tardor fins al novembre, amb servei alternatiu amb 22 autobusos i 6.300 places cada cap de setmana. La Generalitat ha demanat paciència als usuaris, destacant que es tracta d’obres complexes després de molts anys sense inversió i que s’han planificat evitant molèsties durant la setmana de la Mercè.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!