L'alliberament dels peatges de les autopistes AP-7 entre Tarragona i la Jonquera no només és una bona notícia pels ciutadans de la Catalunya Sud, sinó també pels que vinguin de l'altra banda de la frontera. I és que, tal com ha assenyalat la televisió francesa France 3 de la Catalunya Nord, la mesura també ha provocat una gran expectació en aquest territori.

Amb el titular "Pirineus Orientals: gratuït a l’AP-7 entre França i Barcelona a Catalunya", celebren que, a partir de l'1 de setembre, el tram de l'autopista fins a la capital catalana no comptarà amb la presència de cap peatge.

 

PEAJE JONQUERA AP7 ACNPeatge de l'AP-7 a la Jonquera / ACN

 

"A partir del dimecres 1 de setembre, es podrà viatjar gratuïtament per l'autopista AP-7 des de la frontera franc-espanyola del Pertús (Pirineus Orientals) fins a Tarragona, una distància de gairebé 300 quilòmetres. Això suposa un estalvi de gairebé 15 euros per viatge per a l'usuari", celebra el mitjà

És més, el canvi els sembla tan destacable que han animat als lectors a visitar el territori: "Si voleu anar a Catalunya [sud] sense pagar el vostre viatge, heu d’aprofitar-ho".

Això sí, en tot moment s'està fent referència exclusivament a la banda sud-catalana, perquè en la part sota sobirania francesa se seguirà pagant. "Aneu amb compte - continua - la porta de peatge del Voló, l'última abans de finalitzar l'A9 francesa i l'inici de l'AP7 catalana al Pertús, continua estant al seu lloc".

Estalvi de fins a 752 milions d'euros

La gratuïtat també s'aplicarà en l'AP-2 entre Tarragona i Saragossa, a l'oest. Tot plegat suposarà un estalvi per als usuaris - a la Catalunya del sud - de 515 milions d'euros anuals amb els més de 13 milions de desplaçaments actuals, tot i que amb l'augment del trànsit previst, l'estalvi arribarà fins als 752 milions d'euros anuals, segons ha informat el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

El dimarts 31 d'agost el govern espanyol alliberarà en total 477 quilòmetres d'autopista de peatge; en concret, 262 quilòmetres de l'AP-7 i 215 quilòmetres de l'AP-2. D'aquesta manera, passaran a ser gratuïts després de concessions d'entre 47 i 55 anys a les quals es van arribar després de successives pròrrogues de fins a 26 anys.

102 km lliures a Aragó

En el cas de Catalunya, els alliberaments suposen la total eliminació dels peatges de la Xarxa de Carreteres de l'Estat a Catalunya, tenint en compte que el 2018 era la comunitat amb major percentatge de quilòmetres de pagament, amb un 52%.

Per la seva banda, l'alliberament dels 102 quilòmetres de l'AP-2 a Aragó suposa un estalvi de 90 milions d'euros anuals i es redueix el nombre de quilòmetres de vies de peatge d'un 19% a un 6% respecte al total de vies d'alta capacitat en aquesta comunitat autònoma. D'aquesta manera, circular per la xarxa de carreteres d'alta capacitat a Aragó a partir de l'1 de setembre serà un 76% més barat per a l'usuari.

PEAJE JONQUERA 4P7 / ACN

Un agent de la policia espanyola a la sortida del peatge de l'AP-7 a la Jonquera / ACN

Augment del trànsit

Tal com passa a la resta de trams alliberats des de juny de 2018, el ministeri està treballant en un estudi previ de demanda i necessitat d'actuacions després de la supressió del peatge. Es preveu un augment del trànsit d'aquestes autopistes amb una millor distribució de la mateixa que permetrà millores en la seguretat viària, la congestió i la contaminació.

El govern espanyol va iniciar l'alliberament dels peatges al novembre d'aquest mateix any amb el tram de l'AP-1 Burgos-Armiñon, va seguir en 2020 amb l'alliberament de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant i de l'AP-4 entre Sevilla i Cadis; fites a les quals ara se sumen els propers alliberaments de l'AP-2 i l'AP-7. En total, s'han alliberat 1.029 quilòmetres d'autopistes de peatge.

Circular per les carreteres de l'Estat, un 73% més barat

Amb tot, des del dimecres 1 de setembre, circular per la xarxa de carreteres de l'Estat serà un 73% més barat del que era el 2017; i 4 de cada 10 quilòmetres d'autopista de peatge passen a ser gratuïts. Això suposa un estalvi de 1.400 milions d'euros anuals als usuaris, principalment per l'alliberament de peatges, però també per les rebaixes de peatges de Seittsa i les bonificacions a vehicles lleugers i pesats en trams d'autopistes de peatge.

 

Imatge principal, vehicles al peatge de la Roca del Vallès en sentit sud / ACN