Els problemes de salut mental afecten de ple els joves. Gairebé el 80% dels alumnes de la Universitat de Lleida (UdL) assegura estar "cremat" per esgotament emocional. Aquesta és una de les conclusions del primer Estudi sobre la salut mental en el sistema universitari de Catalunya, un informe basat en una enquesta feta a estudiants, professors i PAS de la institució. La investigació ha determinat que els alumnes són els que presenten més malestar emocional i símptomes psicopatològics que poden tenir conseqüències directes en el seu rendiment acadèmic i en la seva vida diària. A més, un de cada deu admeten que han pensat a suïcidar-se i la meitat mostren símptomes de depressió. La situació encara és més greu per les dones, persones LGBTIQ+, migrants o racialitzades. Van respondre l'enquesta el 10,9% dels estudiants (1.234), el 34,3% del personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis (172) i el 23,7% del personal docent i investigador (296).
Pel que fa a la freqüència d'aquest sentiment de defalliment, les dades indiquen que un terç de l'alumnat sent esgotament emocional pels estudis diàriament i que, un de cada quatre, diverses vegades a la setmana. A banda, tres de cada cinc asseguren llevar-se ja cansats i gairebé tres de cada quatre se senten esgotats al final del dia a causa dels estudis. El 25% dels estudiants admeten haver perdut l'interès per la carrera.
Les dones, les que presenten més símptomes d'ansietat
Entre el col·lectiu d'estudiants, les dones són les que més símptomes d'ansietat, depressió i trastorns de la conducta alimentària pateixen. En comparació amb els homes, aquestes també presenten més esgotament emocional, més estrès i menys satisfacció amb la vida. En canvi, els homes se senten més satisfets, amb més autoestima i resiliència, però reporten un major consum de drogues que les dones.
La prevalença dels problemes entre els estudiants és més elevada de la que presenten el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis (PTGAS) i el personal docent i investigador (PDI) de la UdL, destaquen el professor Carles Forné i la professora Montse Rué, que també és vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat. En aquest sentit, gairebé la meitat dels PDI afirma estar "cremat" per esgotament emocional i un 20% mostra simptomatologia depressiva i risc important de presentar un trastorn d'ansietat. Entre el PTGAS, els trastorns més comuns són l'ansietat (8,1%) i la depressió (5,2%).
Més recursos per cuidar la salut mental de la comunitat universitària
En aquest sentit, Rué ha destacat la necessitat d'invertir més recursos per promoure "un entorn més saludable i de suport dins de la universitat". Per la seva banda, el centre ha organitzat diverses xerrades per donar a conèixer el servei d'atenció psicològica que ofereix la UdL a l'alumnat, tallers i protocols de prevenció del suïcidi, així com activitats lúdiques per millorar l'ambient a la universitat. De la mateixa manera, s'han flexibilitzat les normes d'avaluació acadèmica "per poder fer adaptacions als estudiants que estan passant per un mal moment".