T’han demanat mai diners per vendre alguna cosa? T’han assegurat que t’han fet una transferència i volen que ara posis diners dels que t’han avançat però no has rebut res? No hi piquis, és una estafa (una més de les infinites que corren per la xarxa).

En l’era de les presses i la tecnologia, Internet s’imposa dominant en un món en què hi ha molt per vendre i molt per fer. I els fraus han trobat el seu lloc a la xarxa, de manera còmoda i accessible i amb múltiples formes i transformacions. Cada vegada hi ha més especialistes a estafar. És el seu negoci i, segurament molts, viuen d'això.

Hi ha milers de matisos en les estafes que naveguen online de la mà de defraudadors professionals, com la que ja va treure a la llum aquest mitjà relacionada amb el lloguer de pisos, i que són molt complicades de penalitzar per la dificultat amb què es topen les autoritats a l'hora d'identificar l'estafador. Són professionals.

L'estafa: Posar a vendre un producte i que el comprador et demani diners d'una falsa transferència que t'ha fet per enviar-lo on ell resideix

Des de fa uns anys, una nova estafa circula per Internet: posar a vendre un producte, t'asseguren que t'han fet una transferència i et demanen molts diners per l'enviament. Això sí. Ells no t'han enviat ni un euro. Precisament per això, les empreses que es dediquen a ser els mitjancers d'enviaments de pagaments tenen molt ben definides les diferències entre la realitat i el frau.

Com actuen?

L'Àlex volia vendre's el cotxe i va penjar l'anunci a coches.net, explica a El Nacional. Un suposat mariner va mostrar-li interès pel vehicle i, sense discutir sobre el preu en cap moment, va confirmar-li la compra i, a més, hi va afegir 1.500 euros més per –teòricament– pagar el transport i 100 "per les molèsties". L'estafador va assegurar-li que havia enviat aquests diners, sumats als que el propietari demanava, via PayPal. I, de fet, l'Àlex va rebre un correu de l'empresa de pagament.

PayPal mai no et retindrà diners ni et demanarà que facis una transferència per Western Union o amb targeta

Allà li demanava que aquests 1.500 euros extres que diu haver afegit, els avancés ell perquè "la companyia de transports pugui portar el cotxe a un contenidor marítim perquè el comprador, embarcat a alta mar, no pot venir ni a veure'l, ni a buscar-lo". Això sí. Demanaven al propietari que posés aquests diners de la seva butxaca perquè, segons li deia per justificar que no hagués rebut la transferència, li asseguraven que PayPal els reté fins que cobri la companyia de transports.

Diners que no arriben

Evidentment, aquests diners mai arriben perquè el correu de confirmació de PayPal és completament fals, però mentrestant demanen –en aquest cas– una transferència de 1.500 euros via Western Union. Així es pot comprovar a continuació.

El primer element que fa sospitar és que envien el correu des de dues adreces diferents: service@intl.paypal.com i vehicles-paypal@transfer-intl.com.

L'únic domini des d'on PayPal envia correus és: @paypal.es (o una altra extensió, segons el país de residència)

Paypal ha volgut deixar clar a aquest mitjà que l'únic correu que utilitza l'empresa per comunicar transferències als seus clients és service@paypal.es (en cas que s'enviï des d'Espanya), però, en tot cas, mai hi haurà res més al domini que no sigui paypal i l'extensió dependrà del país en què cadascú es trobi.

El correu es dirigeix a l'usuari assegurant-li que aquests diners seran retinguts fins que el venedor no vagi a una oficina de Western Union i li faci la transferència dels 1.500 euros. Com es pot observar, hi ha faltes gramaticals, com: "Per tal de completar aquesta transacció i obtenir els fons aprovats al seu compte. Us recomanem que vagi a més propera Western Union Office". El punt i la frase nova sobren i li treuen sentit.

Més endavant, posen un avís: "Això és important com a mesura de seguretat per garantir la seguretat d'aquesta transacció". És a dir, que si vols rebre els diners del teu comprador, has de pagar. És una "mesura de seguretat".

El logotip de PayPal tampoc no apareix al correu. Més enllà d'això, per algú que no s'hi fixi gaire pot ser un escrit creïble perquè, de fet, acaba com si fos un d'original i adjuntant el número d'identificació del correu, a banda del número de referència.

Ara bé. Abans d'acomiadar-se, l'escrit torna a insistir amb la transferència a Western Union. "El seu compte serà acreditat quan es rebin de dades que es demanen". Una frase que té poc sentit, però que dóna a entendre que o fa l'ingrés dels 1.500 euros, o no rebrà la transferència del suposat comprador.

D'això ja fa cinc anys, però l'estafa continua circulant a la xarxa sense límits. El seu modus operandi està molt ben definit i aconsegueixen fer veure que tot sembli real.

Diners perduts

Els mòbils que utilitzen solen ser de prepagamanent i els ordinadors des d'on envien els correus, de locutoris, motiu pel qual la policia ho té molt difícil per rastrejar-los.

El mateix passa amb els diners que s'envien per Western Union. Segons ha explicat el sotsinspector en cap de la Unitat d’Investigació del Tarragonès, Jordi Dalmau, a El Nacional, tot aquest procediment es fa des d'un locutori, de Nigèria per exemple, i "si demanes com han arribat allà, és impossible rastrejar-ho". 

A més, solen fer-ho des de països fora de l'espai Schengen i això encara complica molt més la investigació. Això sí. Encara que sigui difícil d'atrapar, en l'àmbit legal "el tipus penal és clar: és una estafa".

Penalització

El tipus penal "és clar: és una estafa". Els fraus a Internet són difícils d'atrapar perquè els estafadors utilitzen telèfons mòbils de prepagament i solen comunicar-se des de locutoris, però és evident que és un frau.

Segons l'article 248.2a del Codi Penal, cometen una estafa "els que, amb ànim de lucre i valent-se d'alguna manipulació informàtica o artifici semblant, aconsegueixin una transferència no consentida de qualsevol actiu patrimonial en perjudici d'un altre.

Però és molt difícil atrapar-los. Segons l'advocada del Col·lectiu Ronda Esther Costa, "el problema és trobar la manera d’identificar l’autor, es fa en servidors externs, internacionals, costa trobar l’ordinador, ubicació física...".

Suplantar la identitat

PayPal ja té aquest tipus d'estafes per la mà. Després de dir-te que la teva trucada serà gravada, el telèfon d'atenció al client et dóna com a segona opció "correus electrònics fraudulents". Segons fonts de l'empresa de pagament online consultades per El Nacional, tenen aquesta opció perquè al llarg del dia "cauen força trucades relacionades amb els correus fraudulents".

A banda del telèfon, també tenen una adreça de correu específica per a això. L'Àlex, que va veure com l'intentaven estafar, va decidir posar-se en contacte amb PayPal enviant-los el suposat comprovant de pagament.

El pitjor d'aquestes estafes és que poden aconseguir la teva contrasenya i informació personal

La companyia li va confirmar les seves sospites assegurant-li que "ha estat un atemptat de phising" i explicant-li que "els lladres proven d'enganyar-los perquè revelin la seva contrasenya i informació personal mitjançant correus electrònics de phising i llocs web falsos.

Així ho explicava també el sotsinspector en cap de la Unitat d'Investigació del Tarragonès, que assegurava que el típic correu fraudulent és, entre d'altres, el que et diu que "Paypal ha canviat les condicions, entri per donar el vistiplau". Aquest correu, evidentment, "és fals" i, gràcies a això, "aconsegueixen totes les teves dades".

Aquesta és només una de les incomptables –i inacabables– estafes que corren per la xarxa. N'hi ha moltíssimes i cada una té el seu propi llibre d'estil. La similitud? Els dominis falsos porten algun element que crida l'atenció i si l'estafador es comunica amb tu, sol fer faltes d'ortografia i/o gramaticals.

I, al final del procés, t'adonis –o no– que és un frau, desapareixen.