Espanya és un dels Estats europeus que acumula més queixes de passatgers per problemes amb els vols, com ara retards o cancel·lacions. Segons un informe del Tribunal de Comptes Europeu l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria va registrar 16.700 queixes l'any 2017, mentre que a Alemanya van ser 3.211 i a França 6.115.

L'estudi fet públic avui analitza la situació a 10 dels 28 països de la Unió Europea. Espanya encapçala la llista de queixes amb distància. Les xifres inclouen únicament les reclamacions presentades a l'Agència de Seguretat Aèria i no les interposades a les companyies aèries responsables del retard o cancel·lació. 

La falta d'informació dels passatgers

Els experts afirmen que la normativa comunitària de drets dels usuaris dels transports està "ben desenvolupada" i apunten que el problema rau en el fet que "sovint, els passatgers no són conscients dels seus drets i els falta informació pràctica sobre com exercir-los". 

Segons els auditors, des de l'entrada en vigor del nou reglament sobre el transport aeri s'ha portat al Tribunal de Justícia de la Unió Europea al voltant de 180 casos per jutjar conceptes com retards, circumstàncies extraordinàries, defectes tècnics o hora d'arribada. 

Per aquests motius, el tribunal europeu demana més "coherència, claredat i eficàcia" sobre els drets que els emparen perquè els usuaris no hagin de "lluitar" per fer-los respectar per part de les companyies de transport. Alhora, el tribunal proposa atribuir "més competències als organismes nacionals competents i reforçar el mandat de la Comissió Europea".