La reducció de la velocitat a un màxim de 100 km/hora al tram del Vallès de l'AP-7, entre Montornès del Vallès i el Papiol (Baix Llobregat), ha entrat en vigor aquest divendres per millorar la seguretat viària i reduir la sinistralitat a les carreteres catalanes. Concretament, el límit de velocitat a un màxim de 100km/h en aquest tram de l'AP-7 és una de les quatre mesures acordades el passat dia 9 de novembre entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) i el Servei Català de Trànsit (SCT).

El nou límit de velocitat a la zona del Vallès afecta el tram de l'AP-7 entre els quilòmetres 132 i 161, tant en sentit nord com sud. És a dir, entre la bifurcació de la B-23 (El Papiol) i l'enllaç de la C-33 (Montornès). Es tracta d'un punt amb un flux diari d'entre 130.000 i 140.000 vehicles. Així doncs, la disminució de la velocitat a la part central del Vallès s'ha fet efectiva avui un cop finalitzats els treballs per adaptar la senyalització vertical.

Més mesures per reduir la mortalitat a les carreteres

A més de la reducció de la velocitat al tram del Vallès de l'AP-7, l'administració catalana i l'espanyola han acordat reduir el límit de velocitat a 100 km/h entre les localitats tarragonines de Calafell i l'Ampolla, que encara no ha entrat en vigor. També es preveu implementar dues mesures més per reduir la sinistralitat a l'AP-7 després de la liberalització dels peatges. Aquestes dues mesures són, en primer lloc, habilitar un carril "especialitzat" a la ronda de Girona, el de la dreta, per facilitar l'entrada i sortida de vehicles de l'AP-7 en aquest punt. I, en segon lloc, instal·lar un radar de control de velocitat entre Altafulla i Constantí perquè es compleixi el límit, que es manté en 120 km/h. Es preveu que aquestes mesures afectin quatre grans trams de l'autopista i un total de 83 quilòmetres. 

Amb tot, escau esmentar que, després de la liberalització dels peatges, la sinistralitat a l'AP-7 ha pujat un 11% respecte a l'any 2019 i concentra el 17% del total de víctimes mortals a les carreteres catalanes amb 23 morts. 

Trànsit impulsa formacions per a motoristes

El Servei Català de Trànsit (SCT) ha impulsat una activitat formativa pionera per a motoristes davant el repunt de la sinistralitat aquest mes de novembre entre aquest col·lectiu vulnerable. I és que en el que portem de 2022 han mort 40 motoristes a les carreteres catalanes. Així doncs, segons informa aquest dijous l'SCT, l'objectiu d'aquesta activitat, en la qual els Mossos d'Esquadra fan xerrades sobre la mobilitat segura als motoristes, és la de conscienciar aquest col·lectiu vulnerable i reflexionar sobre la percepció del risc.

 En la primera d'aquestes xerrades, el director del SCT, Ramon Lamiel, ha remarcat que, si bé aquest any el nombre de víctimes mortals entre els motoristes és menor al de 2019, amb una reducció de l'11%, aquest mes de novembre "hi ha hagut un augment general de la sinistralitat que també ha afectat" a aquest col·lectiu.

La primera activitat de la formació ha estat una xerrada interactiva en la qual agents dels Mossos i motoristes han debatut sobre el que es considera ser un bon conductor i s'han plantejat qüestions relacionades amb l'equipament, la seguretat i la normativa.