Nou canvi per als influencers. El govern espanyol ha aprovat per primer cop el decret que estableix una regulació definitiva per als creadors de contingut. Des d'ara es consideraran influencers o "usuari d'especial rellevància (UER)" tots aquells que facturin 300.000 euros i els que superin el milió de seguidors en una plataforma i els dos milions en el global de la seva activitat, i que hagin publicat o compartit 24 o més vídeos a l'any. En aquesta llei es fixen criteris més exigents que els marcats a l'esborrany del mes de gener, i els creadors de contingut hauran de complir la Llei General de Comunicació Audiovisual. Tots els influencers que compleixin tots dos criteris hauran d'inscriure's en el termini de dos mesos en el Registre Estatal de Prestadors Audiovisuals com a 'usuaris d'especial rellevància'. Així doncs, la llei no afectarà tots els creadors de contingut, sinó que s'establirà seguint tres criteris: ingressos, activitat a la xarxa i seguidors. 

A partir que s'inscriguin estaran obligats a complir amb la normativa en matèria de protecció de menors i de publicitat en l'àmbit audiovisual, com identificar els espais publicitaris o no fer publicitat de tabac, medicaments o alcohol, és a dir, les seves obligacions s'homologaran amb la d'altres agents audiovisuals. L'objectiu de la nova normativa és aportar major protecció als consumidors, en especial, als menors, i més seguretat jurídica a aquests usuaris, que han aconseguit un ampli volum econòmic a les plataformes d'intercanvi de vídeos a través dels quals difonen els seus continguts. 

Multes de fins a 1,5 milions d'euros

La nova regulació obligarà els influencers a etiquetar els continguts que publiquen a les xarxes des del punt de vista de l'edat a la qual van dirigits i regir-se per un codi de conducta que hauran d'acordar amb els reguladors en aquest àmbit. Segons les dades de laps4, a Espanya hi ha 1.100 influencers amb més d'un milió de seguidors. La xifra baixa en aquells que superen els 2 milions, entre els quals destaquen, Ibai Llanos (10,1 milions), Lola Lolita (3,6 milions), Dulceida (3,4 milions), María Pombo (3,2 milions) o Laura Escanes (1,9 milions). Això sí només hauran de complir amb aquesta mesura els que resideixen a territori espanyol, per tant, personatges importants com Georgina Rodríguez (58,9 milions), que pot ingressar fins a 60.000 euros per cada publicació, o TheGrefg, que viu a Andorra, estaran exempts. Els creadors de contingut que no compleixin els requisits establerts a la normativa hauran d'enfrontar-se a multes des de 10.000 euros i de fins a 1,5 milions d'euros en funció de la gravetat i del nivell de facturació. 

El ministre de Transició Digital i Funció Pública, José Luis Escrivá, ha defensat que el reglament és "molt rellevant", ja que a partir d'ell es farà un major control de la publicitat encoberta o potencialment encoberta que s'emet en les aplicacions de vídeo. Per la seva banda, les televisions comercials havien demanat al govern espanyol que establís els límits d'ingressos i els nivells d'audiència per considerar usuari d'especial rellevància, en concret, que hagin de complir la llei els que tinguessin almenys 100.000 seguidors i facturessin 100.000 euros.