Els Bombers de la Generalitat han aconseguit, després d'una nit de treball intens, estabilitzar gairebé completament l’incendi forestal que des de dilluns crema als Ports. Ahir al vespre els Bombers li van posar el peu al coll. Des del centre de comandament avançat instal·lat a Tortosa, a la capital del Baix Ebre, els comandaments respiren més tranquils. El foc no ha avançat durant la nit i ara només queden dos punts crítics per controlar: una cinglera a Pinell de Brai, al flanc dret del foc, i una altra a la zona de Paüls, al nord del perímetre.
Segons han explicat fonts operatives, s’està valorant com abordar aquests últims focus, ja sigui amb descàrregues d’aigua dels mitjans aeris o bé mantenint l’estratègia de cremes tàctiques a peu de carretera. El cap d’Intervenció, Joan Rovira, està al corrent de les últimes novetats en el canvi de torn i serà qui prendrà la decisió final durant aquest matí, sobretot amb l'objectiu de tancar del tot l'incendi i poder-lo donar per estabilitzat al migdia, un fet que, a més, tornaria a donar tranquil·litat a la població del Baix Ebre.
Carreteres i confinaments
Amb l’evolució positiva del foc, els Bombers ja preveuen la reobertura parcial de carreteres. La C-12 entre Tortosa i Xerta ja s'ha obert, tot i que romandran tallats els trams on encara hi ha presència d’incendi actiu: entre Xerta i Paüls, i també la via que connecta amb Pinell de Brai des de la C-12. Una altra conseqüència directa d’aquesta millora serà la relaxació progressiva dels confinaments decretats a diversos municipis, que ja s'ha fet amb l'excepció de Paüls, que segueix amb aquesta ordre, tot i que relaxada, sobretot, per evitar que hi hagi circulació per les carreteres, on passen cotxes dels serveis d'emergència. Des de dilluns a la tarda, alguns pobles afectats pel foc han patit restriccions de mobilitat, incloent-hi confinaments domiciliaris estrictes durant les hores més crítiques per garantir la seguretat de la població.

Malgrat els avenços, el dispositiu d’extinció es manté actiu i amb força: més de 400 bombers continuen desplegats sobre el terreny, amb el suport de mitjans aeris i de la Unitat Militar d’Emergències (UME), que ha aportat efectius provinents de Saragossa i València. Els pròxims moviments seran clau per donar per controlat un incendi que, durant les darreres 48 hores, ha posat en tensió el sud del país. Està previst que cap allà a les deu els responsables operatius dels Bombers compareguin en una nova roda de premsa des de Tortosa i, si res no canvia, es pugui ja donar per estabilitzat aquest incendi. És un primer pas per poder continuar treballant, però, per controlar-lo. Aquesta fase només vol dir que els Bombers l'han aconseguit encerclar amb línia d'aigua i que, per tant, ja no es farà més gran en extensió, que supera les 3.200 hectàrees. Però encara faltarà controlar-lo i extingir-lo, una feina, asseguren els Bombers, que serà de dies.