La Direcció General de Trànsit (DGT) planteja posar nous límits a la conducció a l'edat dels 65 anys. Així ho ha confirmat la subdirectora d'Educació i Formació Vial de la DGT després que el director de l'organisme, Pere Navarro, ho reobrís un debat que ve de lluny, tenint en compte que un 38% de les víctimes mortals en accident de trànsit tenen més de 65 anys. 

Els majors de 65 representen el 15% del  cens de conductors, que es veurien condicionats per una revisió dels terminis per la renovació del carnet de conduir que busca més adaptació a l'evolució psicofísica de les persones. Això no vol dir que se'ls prohibeixi conduir arribats els 65 anys, sinó que s'elaborarà un estudi sobre com adaptar els terminis de vigència a la realitat: "Tot ens diu que un termini de cinc anys per una persona de 90 és molt", admet Aparicio. 

Una llibertat del ciutadà 

El president de la Fundació per a la Seguretat Viària (Fesvial), Javier Llamazares, posa l'accent en què, a més edat, les condicions psicofísiques del conductor disminueixen, per la qual cosa qualifica d’"un pas endavant" la revisió dels terminis, sobretot en persones "molt majors". 

Tanmateix,  ha recordat que, segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), conduir és una llibertat del ciutadà, pel que, creu que "cal arribar a un 'mix' en les mesures".

Si bé és cert que l'estudi SAVIMA de Fesvial revela que les persones majors tenen un 12% menys probabilitats de cometre una infracció de velocitat, mostra que tenen un 169% més de saltar-se un stop. La major part dels accidents d'aquest col·lectiu es registren en vies urbanes i una gran majoria en rectes.

Els "no aptes" 

Cada any es produeixen aproximadament 30.000 denegacions i al voltant de 320.000 condicions restrictives, com escurçar la renovació del permís de conduir, tenir limitat el radi de conducció, poder conduir només de dia, no portar passatgers o límits de velocitat.

L'edat és un "un factor determinant" perquè a una persona la declarin 'no apta' o li imposin restriccions, segons Bonifacio Martín, doctor en psicologia i secretari general de l'Associació Espanyola de Centres Mèdics Psicotècnics.

"Permissivitat"

Des d'aquesta organització s'advoca per la tornada a la normativa anterior a 2009, és a dir,  que a partir dels 70 anys la validesa màxima del carnet sigui de 2 anys, una reivindicació que fins al moment no ha tingut èxit, lamenta.

Martín ha denunciat la "permissivitat" d'alguns centres  i ha assegurat que moltes vegades són les mateixes famílies d'un conductor major les que els truquen per a demanar "que no li donin el carnet o que no li treguin". 

L'estat de salut 

Des del col·lectiu mèdic defensen també la necessitat a adaptar els terminis i proves als nous coneixements científics.

El Consell sol·licita que el conductor aporti un informe de salut previ, perquè el metge del centre "no és endeví per a saber en dos o cinc minuts d'entrevista si una persona ha tingut un ictus, alzheimer o un estat depressiu greu", apunta.

Imatge principal: Autopista del País Basc / Europa Press