La Direcció General de Trànsit (DGT) ha posat en marxa els seus canvis. Segons el que preveia la Directiva de Permisos de Conduir es crearà un nou permís de conduir B1, que es podrà tenir a partir dels 16 anys, per a vehicles elèctrics amb una velocitat màxima de 90 km/h i fins a 400 quilos de pes. Així ho ha anunciat el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, aquest dijous durant la presentació en la seu de la Direcció General de Trànsit (DGT) de l'Estratègia de Seguretat Viària 2030. "Ja està en aplicació en països com França amb bons resultats i afavorirà la mobilitat dels més joves en l'àmbit rural, on fins i tot amb tots els esforços, evidentment el transport públic no arriba en les mateixes condicions", ha declarat.

El nou permís és similar a l'actual carnet AM, que permet la conducció de ciclomotors de dues o tres rodes a les persones a partir dels 15 anys, que, en cap dels casos, superin els 50 cc, els 45 km/h de velocitat, ni 425 kg de pes. L'Estratègia que s'ha presentat en aquest acte, preveu una sèrie de mesures per reduir en un 50% el nombre de morts i ferits en sinistres viaris respecte a l'any 2019, entre les quals destaca la incorporació de l'educació en mobilitat segura i sostenible en el currículum escolar de manera progressiva a partir del pròxim curs, un carnet per a joves o nou tests psicofísics. La diferència entre aquests dos permisos, és que el que es començarà a posar en marxa permetrà conduir vehicles de quatre rodes de fins a 400 quilograms. 

Exàmens amb canvi automàtic 

Una altra de les mesures que s'han anunciat, és que la DGT promourà els exàmens de conduir amb cotxes amb canvi automàtic. El ministre ha apuntat que el 98% exàmens de conduir es realitzen en vehicles amb canvi manual, en tant que la majoria de vehicles elèctrics la compra dels quals es vol potenciar són automàtics, per la qual cosa es modificarà el Reglament de Conductors per a facilitar l'ús d'aquests vehicles, si bé dependrà d'una directiva europea. Segons ha explicat Marlaska, s'ordenarà l'ús dels Vehicles de Mobilitat Personal a través de la Reforma de Reglament de Circulació per a la Protecció dels Usuaris Vulnerables, i es regularà l'assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Una altra mesura que s'ha anunciat és l'ús obligatori de l'airbag de seguretat per a les proves de circulació amb moto en els exàmens de conduir per al permís A, és a dir, les motos d'alta cilindrada. "Estem compromesos amb la promoció del coixí de seguretat per als motoristes de motos d'alta cilindrada perquè suposa un pas endavant en la protecció d'aquests", ha subratllat.

En el primer pla biennal de l'estratègia també s'escurçarà els terminis de renovació del carnet entre els conductors més grans. Així com s'actualitzaran les proves d'aptitud psicofísiques dels Centres de Reconeixement Mèdic de Conductors, una norma que no s'ha modificat en els últims 15 anys. Juntament amb aquesta mesura, Interior vol revisar els terminis de renovació dels permisos de conduir d'acord amb la directiva europea, de manera que redueixin en el cas dels conductors majors i s'ampliïn entre els joves. Respecte a les infraestructures, la DGT vol ampliar els trams 2+1 en les carreteres secundàries -aquelles compostes per dos carrils en un sentit separats per una mitjana- o actualitzar el catàleg de senyals.