L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha obert expedients sancionadors a Vodafone, Telefónica i Orange, amb propostes de multes que sumen 7,9 milions d'euros, pels augments unilaterals de preus que han dut a terme i que la Generalitat considera "una pràctica abusiva".

Així ho ha anunciat aquest divendres el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer, i la directora de l'ACC, Elisabeth Abad, durant l'acte commemoratiu del Dia Mundial del Consumidor, en el qual han presentat l'informe anual de queixes dels consumidors catalans.

Sancions per a les companyies

En concret, la companyia Telefónica és la que suma un import més alt de proposta de multa, més de 5 milions d'euros (4,4 milions a Telefónica de España SAU i 669.765 euros a Telefónica Móviles España SAU), mentre que la proposta de sanció a Vodafone s'eleva a gairebé 1,7 milions i la d'Orange a 1,1 milions.

Abad ha explicat que a final de 2017 i principi del 2018 Consum va detectar un increment de les reclamacions contra els augments del preu de les operadores de telecomunicacions i a partir d'aquesta informació l'agència va difondre un avís en el seu web informant de l'abús contractual.

"Aquesta infracció s'imputa segons la llei del Codi de Consum", ha assenyalat Ferrer, per les pràctiques abusives cap als consumidors, amb una multa d'entre 10.001 i 100.000 euros, una quantitat que pot sobrepassar cinc vegades el valor dels béns o dels serveis que són objecte de la infracció.

Augments de preus injustificats

L'any passat, la directora de l'ACC va convocar a Telefónica, Orange i Vodafone per informar-los de la disconformitat de l'administració amb els augments de preu injustificats, i les operadores van al·legar, segons Abad, que estaven establertes dins de la normativa específica del sector de les telecomunicacions.

Ferrer i Abad també han explicat que el 2018 l'ACC va rebre 16.012 reclamacions (un 23,08% més que el 2017) i que les telecomunicacions i internet continuen sent el sector amb més queixes (28,5%) -i també amb un nombre més elevat de casos resolts (38,3%)-, seguits de la resta de serveis generals (19,4%) i de transport (15,8%).

Les empreses amb més reclamacions

La llista d'empreses amb més reclamacions l'encapçala Endesa, seguida per Orange Espagne, Vodafone, Telefónica, Ryanair, Xefra Mòbils (Yoigo), Naturgy, Iberia, iDental i Iberdrola, si bé la majoria d'aquestes reclamacions se solucionen per vies de mediació o arbitratge.

Consum ha destacat, en aquest sentit, que el 52,6% de les reclamacions es resolen mitjançant la mediació i l'arbitratge, percentatge que representa un 3,7% més que l'any anterior.

A més, les consultes rebudes el 2018 han descendit un 17,6% per comparació al 2017.

Les actuacions d'inspecció i de control del mercat de l'ACC han derivat en 396 expedients resolts amb sanció (24,9% més que l'any anterior) amb un import de 2,6 milions d'euros, una xifra un 50% a la de l'any passat. L'Agència Catalana de Consum va fer l'any passat 9.882 actuacions, un 16,6% més.