El Ministeri de Consum estudia una proposta d'entitats de defensa dels infants, organitzadors de consumidors i societats científiques, que han sol·licitat l'ampliació d'horari en la publicitat d'aliments poc saludables a les televisions generalistes des de les 6:00 fins a les 22:00 hores, per tal d'evitar que els infants estiguin contínuament exposats a la publicitat d'aliments i begudes que contribueixen i fomenten el sobrepès i l'obesitat. Aquestes entitats han presentat unes al·legacions a l'esborrany del reial decret que regularà aquesta publicitat, que ara mateix s'estan estudiant. Segons ha detallat aquest dissabte La Vanguardia, les entitats reclamen que es mantingui la prohibició de publicitat d'aquests productes no saludables tant en tots els canals de televisió infantils, com en les sales de cinema on projecten pel·lícules aptes per a tots els públics, i en premsa dirigida a menors i portals web, aplicacions, xarxes socials i serveis d'intercanvi de vídeo amb continguts dirigits a menors de 16 anys. 

Entre les entitats que promouen aquesta petició són Justícia Alimentària, l'Organització Nacional de Consumidors (OCU) o la Societat Espanyola de Salut Pública (Sespas), a les quals també s'hi han sumat Unicef, Gasol Foundation i l'Associació Espanyola Contra el Càncer, que un comunicat han reclamat al Ministeri de Consum accelerar l'aprovació d'aquesta llei, ja que la consideren imprescindible per protegir la salut dels menors. 

Consum de televisió fora de l'horari de protecció

L'esborrany del decret estableix diferents punts importants per a la protecció dels infants, com la prohibició d'aquesta publicitat en canals de televisió generalistes: quan s'afegeix en programes dirigits al públic infantil, o quan s'emet en franges horàries de protecció reforçada, és a dir, de dilluns a divendres de 8:00 a 9:00 hores i de 17:00 a 20:00 hores, i els caps de setmana, de 9:00 a 12:00 hores. També queda prohibit en blocs publicitaris posteriors a programes dirigits al públic infantil, o també en blocs que reuneixen una audiència del 25% del públic infantil. Les entitats que han sol·licitat l'ampliació consideren que aquestes limitacions no són suficients, ja que els menors veuen la televisió fora d'aquestes franges establertes com de protecció, és per aquest motiu que reclamen ampliar-ho i que sigui de 6:00 a 22:00 hores. 

El director de Justícia Alimentària, una de les entitats implicades, ha posat d'exemple l'experiència del Regne Unit i ha assegurat que perquè la regulació sigui efectiva, "pensem que és imprescindible que les restriccions de la publicitat d'aliments i begudes no saludables en canals de televisió generalistes abastin tot l'horari infantil, i no només les franges horàries de protecció reforçada, perquè amb la proposta actual els nens i nenes seguirien exposats a un alt nivell de publicitat". Per la seva banda, la directora executiva de la Gasol Fundation, fundació dels germans Pau i Marc Gasol, ha detallat alguna de les limitacions del decret actual, entre les quals destaca la falta d'un sistema d'avaluació específic sobre l'efectivitat de les mesures adoptades: "creiem que és necessari que la regulació consideri una avaluació externa per part d'un organisme neutral, així com possibles sancions, perquè la reducció de la publicitat que arriba als nens i nenes sigui efectiva".