El coronavirus no ha deixat indiferent ningú. Durant el confinament, hi ha qui va escriure cartes al seu jo del futur, van cuidar un gerani que van fer mandales per calmar els moments de nervis. D'altres van sentir la necessitat de comprar flors i plantes quan es van començar a relaxar algunes mesures. No és casualitat. El fet de passar molt temps a casa ens ha fet adonar 'de les petites coses' i també de la necessitat de cuidar l'entorn. A més, en alguns espais hi ha poc verd i la natura també s'ha trobat a faltar. 

"El fet d'haver-nos vist amb un tancament durant setmanes ha provocat que es valorin altres coses", explica la doctora en psicologia i professora de la UOC Amalia Górdovil. En un llibre conjunt que ha escrit amb la també psicòloga Angès Brossa, Compartir la vida educa, fan referència a aquest fet en un dels capítols. "Anar a fer una cervesa en una plaça ara és un luxe", comenta. Així, en conversa amb ElNacional.cat recordava la història d'un adolescent que quan es van començar a relaxar les mesures va quedar amb els seus amics per veure una posta de sol. "Deia que si li haguessin dit l'any passat, potser hauria pensat que era un pla una mica freak".

Plantes d'interior preparades per a ser trasplantades / Unsplash

En aquest sentit, remarca que "hem tornat una mica al fet essencial". I recorda que per les festes de Nadal va passar una cosa similar, que ens vam recollir més i que potser vam decorar una mica més les nostres llars. Precisament en aquest sentit es reforça la teoria de tenir més flors i plantes a casa. "Potser no podem tenir el pis més bonic del món, però hi podem posar una planta i és una manera de cuidar-se i una manera de cuidar l'entorn", subratlla. 

Tot i això, també posa de manifest que té a veure amb el nivell econòmic. "Abans potser no estàvem tant a casa, viatges mils, activitats i ara haver-nos vist tancats tant de temps fa que no s'hagin pogut fer tants viatges o tantes coses". D'aquesta manera, constata que s'ha reforçat "una actitud de supervivència i resiliència". "Canviar una mica la casa, mobles i decoració".

Ho han notat les empreses?

Aquesta voluntat de donar un toc diferent a casa nostra o bé posar-hi més verd per tenir sensació d'aire –un fet que pot haver estat més que necessari durant els confinaments– també l'han notat algunes empreses. Des del portal de venda online de plantes d'interior Monstera.es, expliquen que l'augment de vendes en el seu cas va ser una mica previ a la crisi del coronavirus, però ressalten que els confinaments podrien haver confirmat aquesta tendència. "Des de fa un temps hi ha un autèntic hype per les plantes d’interior (iniciat als EUA i nord d’Europa), sobretot online, i efectivament la pandèmia ha consolidat aquest creixement. La venda de plantes d’interior online ha vingut per quedar-se i, quan torni la 'nova normalitat', seguirà present i amb creixement", explica el CEO de l'empresa, Sergi Villaubí. "És cert que abans es considerava que s’havia d’omplir l’exterior de plantes, normalment amb flor, però actualment la tendència precisament és omplir l’interior, estar rodejat de verd tot l’any en les estances on es fa més vida. De la mateixa manera també ha canviat el públic, centrant-se actualment en un més jove, inclús millennials amb ganes de compartir les últimes adquisicions a les xarxes". 

 Sansevieria i plantes d'interior / Unsplash

Des de Colvin, una altra empresa dedicada a la venda online de plantes i flors, també que constaten un augment a partir del confinament i l'arribada del coronavirus. "Definitivament, sí, que ho hem notat. Sobretot els primers mesos de confinament la demanda online de flors i plantes va créixer moltíssim i molt ràpid, arribant a multiplicar per 4 les vendes respecte a l’any anterior", explica la Head of Brand Marketing & Comms Colvin, Aina Salvadó.

"Tendència creixent positiva"

I tenen clar per què ha passat o si més no, ho atribueixen a dos motius. "El primer; el fet de no poder sortir de casa va generar un canvi en la tendència de consum i un augment en el comerç online, sobretot propiciat per nous usuaris disposats a trobar solucions en l’entorn digital. D’altra banda, un aspecte molt més intangible i emocional, enviar flors i plantes es va convertir en un gest d’afecte amb els altres, en una forma de seguir connectats amb les persones que estimem tot i les distàncies", constata.

Cactus a l'interior d'una casa / Unsplash

"Tot i que la demanda s’ha estabilitzat, es dibuixa una tendència creixent positiva perquè passem més temps a casa i conviure amb natura ens ajuda a sentir-nos millor. Ho volem per a nosaltres mateixos i també per a les persones que ens importen, així que regalar un trosset de verd i color s’està convertint en un hàbit", argumenta Salvadó.

La plantes i flors més buscades

"Hi ha plantes que sempre tenen sortida, clàssics indispensables i molt fàcils de cuidar com la Monstera deliciosa, la Zamioculca o els Ficus i Potus. Per altra banda, la gent cada vegada comença a dominar més i hi ha autèntics fans de plantes rares i molt buscades, de producció molt limitada", constata Villaubí. Un fet que també corroboren des de Colvin. "Hi ha algunes varietats que ja s’han convertit en un 'must'", destaca. La mateixa Monstera o bé Miranda, per les seves fulles. "També hi ha altres espècies de plantes que a la gent els hi encanta com les Sansiveria, entre les quals trobem varietats com la Sansevieria Trifasciata Moonshine o la Sansevieria Zeylanica, perquè són molt fàcils de cuidar i perfectes per posar-les al dormitori, ja que desprenen oxigen a la nit". Així, Salvadó ressalta que el que "busquem són plantes fàcils i amb diferents colors i textures".

Gerro amb flors / Unsplash

Pel que fa a les flors més buscades, des de Colvin destaquen el paper de la rosa. Tot i això, ressalten que "apostem per flors fresques de temporada i amb un punt exòtic, i el cert és que està agradant. Flors d’estil més silvestre com pot ser l'Aster en violeta, l'Oxypetalum en tons blaus, o les peculiars flors d’arròs o l'Ammi, per la forma en què creixen".

Més enllà de les flors i plantes

Però, encara que sembli mentida, les flors i les plantes no ho són tot. Després del boom de la compra també ha pujat la demanda d'altres elements. "Concretament vam detectar que hi havia una necessitat gran de disposar d’un substrat específic per totes aquestes plantes d’interior que estan experimentant el creixement, majoritàriament tropicals", comenten des de Monstera.es. D'aquesta manera, "aquestes tenen necessitats especials de drenatge i humitat, requereixen una terra ben lleugera i airejada amb ingredients de primera qualitat que aporten tots els nutrients necessaris per al correcte creixement. Fins ara la gent o bé utilitzava el substrat universal i el de plantes d’interior (amb ingredients que no aporten realment aquestes qualitats) o bé els que coneixen més aquestes necessitats havien de comprar sacs de cada ingredient per separat i fer-se les seves mescles".

Per altra banda, des de Colvin també busca innovar i ha detectat que els seus clients també busquen altres coses. "Busquen completar el ram o la planta. Els rams de flors són un element decoratiu més que dona un toc de llum i color a casa, per tant, és natural comprar un gerro de ceràmica, o de color especial, o bé una espelma per acompanyar el ram. Amb les plantes és igual d’important. Les plantes són un gran element de decoració que van molt amb la personalitat de cadascú, per tant, la varietat de tests és cada cop més rellevant", conclou.

 

 

Imatge principal: una Monstera en companyia d'altres plantes a l'interior d'una llar / Unsplash