79.036 estudiants de 4t d'ESO de 1.081 centres d'arreu de Catalunya han començat aquest dimecres les proves de competències bàsiques que serveixen per avaluar el sistema educatiu. L'anglès, i les altres llengües estrangeres ha estat la primera matèria a ser avaluada, i durant el dia d'avui, també passaran les proves de competència matemàtica i competència en llengua catalana.

Dijous, serà el torn de la cientificotecnològica, la llengua castellana i la llengua aranesa pels alumnes de l'Aran. Com a novetat, enguany els correctors tenen el suport d'una plataforma digital per agilitzar tot el procés de correcció, i a més de les preguntes tancades, es podrà utilitzar per a les preguntes obertes i les redaccions.

Quines matèries s’avaluen?

A les proves de llengua estrangera, els alumnes han d'enfrontar-se a dos textos de comprensió oral, dos de comprensió escrita i una redacció. En aquesta matèria, es tindran en compte per exemple, la interpretació de la informació, l'ús del vocabulari i la correcció lingüística.

A matemàtiques s'avalua la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar nombres, informacions numèriques, dades estadístiques i aspectes espacials de la realitat. Inclou doncs, situacions i problemes relacionats amb la vida quotidiana i amb el coneixement científic i social a través d'operacions bàsiques, símbols i formes d'expressió i de raonament científic.

En llengua catalana, castellana i aranès també s'avalua la comprensió lectora i l'expressió escrita a través de textos i redaccions, i a la prova cientificotecnològica els alumnes hauran de resoldre qüestions sobre fenòmens naturals i tecnològics, interpretació de dades i ús de metodologia científica.

Full respostes examen competències bàsiques ACN

Com a novetat, els correctors podran utilitzar una plataforma digital per a tot el procés de revisió / ACN

Boicot a les proves

L'objectiu de les proves és fer un diagnòstic del sistema educatiu i no marquen la superació o no de l'etapa. Malgrat tot, i com ja ha anat passant els darrers anys, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) han fet una nova crida al boicot de les proves perquè consideren que es fan per ''obeir'' als interessos empresarials i ''maximitzar'' el creixement econòmic. El SEPC defensa que l'educació no hauria d'estar dictada per aquests objectius sinó per la ''voluntat de crear una societat capaç d'entendre el món i transformar-lo''.

També critiquen que amb les proves es creïn rànquings de centres i que s'incentiva als estudiants a obtenir bons resultats per obtenir més finançament pel centre, una situació que, segons SEPC, crea ''pressió psicològica excessiva'' als estudiants. Per SEPC, elaborar rànquings va en contra de ''l'ideal'' d'una educació pública, en la qual els esforços haurien d'anar dirigits a oferir ''la millor educació'' a tots els centres. També destaquen que molts centres dediquen esforços a ''preparar'' l'alumnat per a aquestes proves una situació que els treu ''capacitat crítica'' als docents.

Per fer el boicot, membres del SEPC han anat a alguns instituts a repartir adhesius amb el lema ''#Incompetències20'' i han animat als alumnes a enganxar-lo a les proves, escriure missatges en contra i penjar una fotografia a les xarxes socials amb aquesta mateixa etiqueta.