El Govern destinarà 94 milions d'euros a la construcció de prop de 125 nous quilòmetres de vies per anar en bicicleta en tres anys. La xifra s'eleva fins als 102 milions si es té en compte els diners que també es destinaran a altres infraestructures per promoure l'ús d'aquest mitjà de transport. Es tracta de la partida més alta de la història de la Generalitat dedicada al foment de la bicicleta.

Aquesta aposta de la Generalitat per la bicicleta respon a l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025. Doncs bé, aquesta gran ampliació de la xarxa de vies per a ciclistes (i també vianants) permetrà treure de les carreteres 790.000 vehicles a l’any i estalviar 1.550 tones de CO₂ en emissions.

Mapa ampliacio xarxa ciclable / Generalitat de Catalunya
Mapa de l'ampliació de la xarxa ciclable que preveu el Govern / Generalitat de Catalunya

La construcció de camins per anar en bicicleta és una de les principals mesures de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 que ha presentat aquest divendres el conseller de Territori, Juli Fernàndez. Concretament, aquesta estratègia contempla fins a 40 projectes, que en total suposaran la creació de prop de 125 quilòmetres de noves vies per anar en bicicleta arreu de Catalunya. D’aquesta quarantena de projectes, 17 ja estan en execució o licitació. La inversió total (94 milions) comptarà amb finançament dels fons europeus.

"Aquest pla d’actuacions és una aposta clara, amb la inversió més gran que ha fet el Govern per la bicicleta", ha afirmat el conseller Juli Fernández durant l'acte de presentació del pla d'actuacions de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025. Fernández també ha indicat que "el pla d'actuacions ha de facilitar els desplaçaments segurs de curt radi amb les noves vies ciclistes i les noves instal·lacions d’aparcament i també respondre a l’atractiu d’oci a través de rutes cicloturístiques”. 

Juli Fernandez / Generalitat de Catalunya
El conseller Juli Fernández durant l'acte de presentació del pla d'actuacions de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 / Generalitat de Catalunya

Els projectes de l'Estratègia corresponen tant a noves infraestructures per a ciclistes i vianants que es construeixen paral·leles a carreteres ja existents de la Generalitat, com a actuacions incloses en altres intervencions de millora de la xarxa viària, de pacificació del trànsit o de corredors d’autobusos.

Les rutes cicloturístiques

Impulsar la bicicleta com a element turístic, d’oci i esportiu de manera segura és un altre dels objectius de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta. És per això que el Departament de Territori està treballant en el desplegament d’una xarxa d’itineraris cicloturístics de 1.500 quilòmetres. Es tracta de rutes de llarg recorregut per fer cicloturisme. 

mapa rutes cicloturistiques / Generalitat de Catalunya
Mapa de les rutes cicloturístiques que es preveuen construir i les ja existents / Generalitat de Catalunya

Així doncs, en el marc de l'Estratègia, el Govern pretén convertir en rutes cicloturístiques trams de vies verdes, camins o carreteres amb baix trànsit i enllaçar-les amb rutes existents de caràcter més local i amb la xarxa de transport públic. Sobretot, es preveuen projectes de senyalització i millora d’itineraris existents i, puntualment, la construcció d’algun tram de via ciclista o estructures per a completar-los.

A hores d'ara, s'estan desenvolupant nou projectes, dos d'ells estan en execució. Uns projectes que es traduiran en la configuració de prop de 500 quilòmetres de rutes. El Govern té la intenció d'invertir-hi sis milions. Entre aquestes actuacions, escau remarcar la Ruta Mediterrània-EuroVelo 8 o la Ruta dels Llacs.