Catalunya té 2.195 quilòmetres de carreteres amb risc alt o molt alt d'accident greu o mortal, segons ha informat avui l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP que analitza l'accidentalitat a la xarxa viària catalana. 

L'estudi fet pel RACC, amb col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i de la Diputació de Barcelona, també informa que els accidents de moto han augmentat un 45% des del 2013. 

L'estudi també mostra que durant el període del 2010 al 2017 el nombre de morts en carreteres s'ha reduït un 29% i en els últims tres anys s'observa un clar estancament en aquesta tendència de reducció. 

Segons l'informe, les carreteres que tenen trams on succeeixen més accidents de trànsit són la C-58, la N-II, la C-31, la B-10, l'A-2, la GI-600, la C-32, la B-682 o la B-23. El tram que acumula més accidents greus és la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès. 

Els 10 trams amb més risc d'accident de Catalunya

La carretera de l’Arrabassada (BP-1417) entre Barcelona i Sant Cugat és el tram amb més risc d’accident de Catalunya per tercer any consecutiu. Es destaca l’alta proporció d’accidents amb motos involucrades, que representen el 73% del total d’accidents en aquest tram.

Els 10 trams amb més risc d’accident són vies convencionals de calçada única, per tant és quatre vegades superior que a les autovies o autopistes. Alhora, d’aquests 10 trams, 4 ja apareixien en l’estudi l’any passat.

En aquesta classificació hi ha 6 trams que pertanyen a la demarcació de Barcelona, 2 a la de Lleida, 1 a la de Tarragona i 1 a la de Girona. Alhora, Lleida és la demarcació amb més quilòmetres de carreteres amb un risc “alt” o “molt alt” d’accident greu o mortal.  

  • BP-1417 (Barcelona): Inici del tram a Barcelona (X B-20). Final del tram a Sant Cugat del Vallès (X BV-1462). Hi ha 11,423 quilòmetres de risc en aquest tram. El risc del tram és molt alt.
  • BV-5001 (Barcelona): Inici del tram a Martorelles (X B-500, X BV-5006). Final del tram a Vilanova del Vallès (X BP-5002). Hi ha 6,490 quilòmetres de risc en aquest tram i el risc és molt alt.  
  • C-37 (Tarragona): Inici del tram a Alcover (X C-14). Final del tram a N-240 / N-240aa, Valls ( a la rotonda). Hi ha 6,659 quilòmetres de risc en aquest tram i el risc és molt alt.  
  • BP-2121 (Barcelona): Inici del tram a Vilafranca del Penedès (x N-340a). Final del tram a X BV-2122 (Sant Martí Sarroca). Hi ha 8,987 quilòmetres de risc, i el risc d’accidents és molt alt.  
  • C-14 (Lleida): Inici del tram a X C-142b a Ponts. Final del tram a X C-26 a Bassella. Hi ha 17,095 quilòmetres de risc en aquest tram, i el risc d’accidents és molt alt.
  • N-154 (Girona): Inici del tram a Puigcerdà (X N-152). Final del tram a Enclau Llívia. Hi ha 6,103 quilòmetres de risc en aquest tram i el seu risc d’accident és alt.
  • BV-5224 (Barcelona): Inici del tram a Manlleu (X B-522). Final del tram a Torelló (X BV-5225). Hi ha 6,335 quilòmetres de risc en aquest tram, i el risc de patir un accident és alt.
  • C-243c (Barcelona): Inici del tram a Martorell (X N-IIa). Final del tram a Terrassa (X N-150). Hi ha 12,243 quilòmetres de risc en aquest tram, i el risc de patir un accident és alt.
  • L-310 (Lleida): Inici del tram a Tàrrega ( X A-2). Final del tram a Guissona. Hi ha 18,571 quilòmetres de risc en aquest tram, i el risc de patir un accident és alt.
  • BV-1221 (Barcelona): Inici del tram a Terrassa (X B-40). Final del tram a  Final ZU Matadepera (límit del Parc Natural). Hi ha 5,426 quilòmetres de risc en aquest tram, amb un risc alt de patir un accident. 

Els accidents de moto augmenten a les carreteres catalanes

 A la xarxa analitzada per EuroRAP, els accidents en moto i ciclomotor han augmentat un 45% des del 2013. En aquest mateix període, els accidents de moto amb morts o ferits greus han pujat un 4%.

A més, en el 43% de tots els accidents de Catalunya amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, una proporció elevada atès que aquests vehicles representen menys del 5% de la mobilitat global en carretera.

A les vies on hi ha més accidents de motos són la C-58, la C-31, la B-10, la N-II, la C-32 i l’A-2. Els trams d'aquestes carreteres on hi ha més accidents estan localitzats a l'àrea metropolitana de Barcelona, en aquests els accidents de motos són habituals i arriben a representar, en alguns casos, el 90% del total dels accidents.