El Parlament Europeu ha donat llum verda aquest dimarts a la seva revisió de la normativa comunitària relativa als permisos de conduir: en el futur, els menors d'edat que tinguin 17 anys, podran treure's el permís de conduir de tipus B, l'habitual per a cotxe. Això sí, com a condició, sempre que condueixin hauran d'anar acompanyats per una persona major d'edat amb carnet fins que facin els 18. No obstant això, aquesta modificació manté l'edat mínima per treure's el carnet de vehicle pesant (categoria C, que aplica a camions) als 18 anys i el d'autobusos (categoria D) als 21. Tot subjecte a un certificat de competència professional. Amb aquest canvi, també s'allargaria el període en què un conductor és considerat novell, que passarà d'un any a dos. Els canvis s'han introduït a través de la modificació de la Directiva (UE) 2022/256 i el Reglament (UE) 2018/1724, amb l'objectiu d'enfortir la seguretat viària i reduir les col·lisions, ja que a les carreteres de la Unió, es perden gairebé 20.000 vides a l'any. Ara bé, aquests canvis no són, ni de bon tros, immediats. Els països tenen tres anys per transposar-ho a la seva legislació nacional i un any més per preparar-ne l'aplicació. Amb aquest objectiu d'augmentar la seguretat, alguns dels canvis també passen pel temari dels exàmens, que haurà d'incloure també coneixements sobre els riscos dels angles morts, els sistemes d'assistència al conductor, l'obertura segura de portes i els riscos de distracció per l'ús del telèfon.

A Espanya, avui, el carnet de conduir s'ha de renovar cada 10 anys, però amb les modificacions aprovades pel Parlament Europeu, la seva validesa s'amplia fins a un màxim de 15.  Per contra, els països de la Unió Europea podran reduir aquesta validesa per a majors de 65 anys, per poder fer més revisions mèdiques i cursos d'actualització. Segons un estudi de la Fundació Mafre i l'Hospital de Sant Pau, la mitjana d'edat en què les persones deixen de conduir és als 75 anys, tot i que un 45% ho fa en contra de la seva voluntat. Segons les dades de la investigació, els sinistres amb conductors de més de 65 anys són menys freqüents que els que protagonitzen persones joves. 

Més examinadors a Catalunya 

Un dels grans problemes relatius al carnet de conduir a Catalunya són les llargues llistes d'espera que pateixen els que intenten examinar-se per poder passar la prova. El passat mes de setembre, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha anunciat la incorporació immediata de 25 nous examinadors de conducció a Catalunya, que se sumaran als 138 actuals, amb l'objectiu de reduir-les, que ja superen les 70.000 persones a tot el país. La mesura es va acordar en una reunió entre la consellera d'Interior, Núria Parlon; el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel; i el director general de la DGT, Pere Navarro. Durant la trobada també es va decidir crear un grup de treball mixt entre ambdós organismes per donar continuïtat als acords, abordar la reforma del sistema i impulsar més accions conjuntes en matèria de formació, reconeixement mèdic i seguretat viària.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!