Bona part de les denúncies per catalanofòbia que s'han produït en els últims mesos tenen lloc en l'àmbit sanitari o en el de la restauració. Malgrat que col·lectius de metges han intentat posar-hi remei, incentivant que aquells professionals que no parlen o entenen el català l'aprenguin per a poder entendre millor els seus pacients catalanoparlants, sembla que tot plegat encara no ha donat fruits i són moltes les persones que denuncien haver de canviar de llengua i passar-se al castellà per a poder explicar-se. Ara, l'últim baròmetre Òmnibus del CEO, que serveix per conèixer l'opinió dels catalans en temes que estan d'actualitat més enllà de la situació política, han posat xifres a aquesta sensació. Concretament, segons aquesta enquesta, una quarta part dels catalans creu que no pot fer sevir el català, la seva llengua sempre que ho desitja: un 24% a l'àmbit sanitari, un 26% als comerços i un 28% a bars i restaurants. També fent referència al context lingüístics, un 88% dels enquestats estan d'acord o molt d'acord amb el fet que les persones que atenen el públic ho han de poder fer tant en castellà com en català, i també en aranès a l'Aran. Un percentatge molt similar (90%) al que creu que les persones que treballen a l'àmbit sanitari puguin atendre els pacients en el seu idioma. 

Actuar contra la catalanofòbia

Durant aquest estiu s'han denunciat diversos casos de catalanofòbia i, des de Plataforma per la Llengua, el seu president Òscar Escuder, va exigir a l'administració que actués davant dels casos de discriminació lingüística al comerç. "Els ciutadans han de ser més actius i fer servir la llengua, però no els podem obligar. A les administracions sí que els hem d'exigir que facin complir la llei", ha ant avisant, posant l'exemple de la Gelateria della Ostia, on es va viure una d'aquestes situacions després que un client demanés un "gelat de maduixa". Cal recordar que el passat mes d'abril, aquesta organització va engegar una campanya de recollida de situacions com aquesta al comerç i en 15 dies va recollir més de 450 casos. Una de les mesures que va prendre la nova comissionada pel català a l'Ajuntament de Barcelona, Marta Salicrú, va ser revisarà els protocols d'inspecció i millorarà la comunicació de la normativa lingüística per garantir els drets de les persones catalanoparlants a comerços i restaurants de la ciutat, posant l'èmfasi a garantir "el respecte a la normativa lingüística del Codi de Consum". 

Rodalies, el mitjà de transport que suspèn

Aquest baròmetre, però, no només ha preguntat als catalans per la situació del català, sinó també per altres temes d'actualitat, com ara els mitjans de transport i la valoració que en tenen. I els catalans que fan servir el servei de Rodalies el valoren amb un 4,4, la pitjor nota que rep qualsevol mitjà de transport i, a més, és l'únic que suspèn. El segueix per la cua, ja amb un 5,1 l'opció d'"altres trens de Renfe". Si ens fixem en les dades de Rodalies i els trens de mitjana distància de Renfe, un 29% dels usuaris suspèn el servei amb entre un 0 i un 2; un 19% entre un  3-4; un 16% un aprovat justet (5); un 18%  entre un 6-7 i fins a un 16% entre un 8 i un 10. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!